На този ден: откриват една от най-наблюдаваните комети на 20 век – Хейл-Боп

Наука ОFFNews Последна промяна на 23 юли 2022 в 00:00 14537 0

Една от най-наблюдаваните комети на 20 век – Хейл-Боп

Кредит Wikimedia Commons

Една от най-наблюдаваните комети на 20 век – Хейл-Боп.

На 23-ти юли 1995 г. двама американски любители астрономи - Алан Хейл (Alan Hale) от Ню Мексико и Томас Боп (Thomas Bopp) от Аризона откриват една от най-наблюдаваните комети на 20-ти век – Хейл-Боп (Hale–Bopp).

Кометата е преминавала вече покрай Земята преди 4200 години. В деня, в който е открита, тя е от 11-та звездна величина* и се намира на разстояние 7,2 астрономически единици (AU*) от нашето Слънце.

*Магнитудът (звездната величина) е мярка за яркостта на звездите или на други небесни обекти. На скалата на звездните величини, по-малките стойности съответстват на по-голяма яркост и обратно. Скалата на звездните величини е логаритмична. Ярките звезди условно се наричат звезди от 1-ва звездна величина. За пример магнутидът на Слънцето е -26,73, а на най-слабата наблюдаема звезда е 23,5. Сириус е със звездна величина -1.3

*Астрономическа единица (AU) е приблизителнотп разстояние от Земята до Слънцето. Въпреки, че разстоянието варира, докато Земята обикаля около Слънцето, от максимум (афелий) до минимум (перихелий) и обратно, веднъж годишно. Първоначално е замислена като средната стойност между афелияй и перихелия на Земята, сега се определя като точно 149 597 870 700 метра (около 150 милиона километра).

Хейл-Боп е необичайно ярка комета, която премина близо до Земята в края на 1990 г., достигайки най-близкия си подход през 1997 г. Тя се вижда по-голяма в Северното полукълбо и можеше да се наблюдава с невъоръжено око в продължение на около 18 месеца.

Хейл-Боп е може би една от най-гледаните комети в историята. Тя е 1000 пъти по-ярка от Халеевата комета по време на откриването ѝ, посочва НАСА. Нейната двойна в синьо и бяло опашка е лесно видима дори от такива замърсени места като Чикаго.

Хейл-Боп преминава най-близко до Земята на 22 март 1997 година на разстояние 1,315 AU, а достига перихелия на орбитата си на 1 април 1997 година, когато преминава на разстояние 0,914 AU от Слънцето. Наблюденията на астрономите показват, че ядрото на кометата Хейл-Боп се завърта веднъж на всеки 12 часа.

За съжаление има един трагичен инцидент, на който Хейл-Боп става повод. Около 40 души, част от култа "Небесна врата" в Сан Диего извършиха масово самоубийство, когато кометата бе близо до Земята. Членове на сектата са вярвали, че телата им са само контейнери, които могат да бъдат изоставени, заради по-висше физическо съществуване, според статия в History.com. Те вярвали, че извънземен кораб следва Хейл-Боп.

Орбитата на кометата е доста голяма, като астрономите са изчислили, че първото ѝ преминаване през Слънчевата система е било през юли 2215 г. пр. н. е. Тогава тя е била близо до сблъсък с Юпитер. Следващото й преминаване ще бъде след хиляди години. Жалко, но дотогава ще ни посетят други комети.