Най-бързата звезда обикаля черна дупка с 30 млн км/ч с период само 4 години (видео)

За една новооткрита звезда са ѝ нужни само четири години, за да обиколи черната дупка в центъра на нашия Млечен път

Ваня Милева Последна промяна на 08 юли 2022 в 00:01 7011 0

Илюстрация на черна дупка
Илюстрация на черна дупка. Сега е открита звезда, която се върти около черната дупка в центъра на нашата галактика, Млечния път, с удивителната скорост от 8000 км/сек.

Астрономи откриват най-бързата известна звезда, която обикаля около Стрелец A* (Sgr A*), черната дупка в центъра на нашата галактика, за четири години. Звездата S4716 постига това рекордно време със скорост от около 8000 километра в секунда, което е около 30 милиона километра в час.

S4716 се приближава на 100 AU до черната дупка – малко разстояние по астрономически стандарти. Една AU (астрономическа единица) е приблизителното средно разстояние от Земята до Слънцето и съответства на 149 597 871 километра. Радиусът на хоризонта на събитията на Sgr A* е над 12 милиона км.

Проучването е проведено от изследователи от Университета в Кьолн и Университета Масарик в Бърно (Чешка република) и е публикувано наскоро в The Astrophysical Journal.

Изследователите са използвали не по-малко от пет телескопа на Земята, за да изследват централната зона около Sgr A*, област, където се намират така наречените S звезди, клъстер от масивни, млади звезди, обграждащи и обикалящи свръхмасивната черна дупка.

Най-известната S звезда е S2(или SO-2), обикаляща Sgr A* за около 16 години, приближавайки се до черната дупка на 17 светлинни часа (120 AU), което е само 4 пъти по-голямо от разстоянието от Слънцето до Нептун.

„S2 се държи като едър човек, който седи пред вас в киносалон: блокира ви погледа“, разказва д-р Флориан Пейскер (Florian Peissker), водещ автор на новото проучване. „Поради това гледката към центъра на нашата галактика често се закрива от S2. Но за кратки моменти можем да наблюдаваме околностите на централната черна дупка."

Звездите в клъстера S обикалят около черната дупка в центъра на нашата галактика с голяма скорост. S4716 е най-бързата. Кредит: Florian Peissker, University of Cologne

Но през 2012 г. бе открито, че звездата S0-102 има още по-кратък орбитален период (11,5 години). Тя бе последвана от цяла по​​редица S звезди, всяка от които се оказа още по-близо до Sgr A*, първо S62, след това петте S4711, S4712, S4713, S4714 и S4715, всички открити от същия екип астрономи.

И сега стигнахме до още един нов рекордьор: S4716. След изучаването ѝ в продължение на не по-малко от 20 години наблюдения се оказва, че тя обикаля около Sgr A* само за четири години, със средна скорост от 8000 км/сек.

В периботрона, точката в нейната орбита, в която се приближава най-близо до черната дупка, тя е само на 100 астрономически единици, 100 пъти разстоянието Земя-Слънце, приблизително 15 милиарда километра. Напомняме отново, че радиусът на хоризонта на събитията на Sgr A* е около 12 милиона км.

Открита звезда с най-кратък орбитален период около черна дупка

В средата, в зелено, раекторията на S4716. Sgr A* е обозначен с кръст. Тук Северът е нагоре, а изтокът е отляво. Кредит: The Astrophysical Journal, DOI: 10.3847/1538-4357/ac752f

Откритието хвърля нова светлина върху произхода и еволюцията на орбитата на бързо движещите се звезди в сърцето на Млечния път.

„Краткопериодичната, компактна орбита на S4716 е доста озадачаваща“, отбелязва Михаил Заяцек (Michael Zajacek), астрофизик от Университета Масарик в Бърно, савтор на изследването. „Звездите не могат да се образуват толкова лесно близо до черната дупка. S4716 се е придвижила навътре, например като се приближила до други звезди и обекти в клъстера S, което е довело до значително свиване на орбитата ѝ“, добавя астрономът.

Справка:  “Observation of S4716—a Star with a 4 yr Orbit around Sgr A*” by Florian Peißker, Andreas Eckart, Michal Zajacek and Silke Britzen, 5 July 2022, The Astrophysical Journal.
DOI: 10.3847/1538-4357/ac752f