Най-големият астероид, приближаващ се до Земята през 2022 г., ще премине тази седмица покрай нашата планета

Ваня Милева Последна промяна на 26 май 2022 в 06:38 12785 0

астероид

„Потенциално опасен“ астероид с дължина почти 2 километра ще премине покрай Земята тази седмица, най-големият астероид, който се очаква да се приближи относително близо до нашата планета през 2022 г.

Астероидът, наречен 1989 JA, e с размер 1,8 км според Центъра на НАСА за изследвания на близки до Земята обекти. За справка: Голи връх на Витоша е висок 1836 метра.

По данни на НАСА в космоса има близо 29 000 астероида, преминаващи близо до Земята, но 1989 JA е един от 878-те, които са с размер над 1 километър.

Толкова голям астероид може да причини катастрофа на Земята, но място за притеснение няма. Когато 1989 JA направи най-близкия си подход към Земята в петък, той ще бъде на 4 милиона километра или около 10 пъти разстоянието до Луната.

Астероидът ще се движи със скорост около 30 000 мили в час, съобщава за US TODAY Франк Марчис (Franck Marchis), главен научен директор на Unistellar и старши планетарен астроном в института SETI.

"За да предоставим някакъв контекст, това е 17 пъти по-голяма от скоростта на куршум във въздуха. При тази скорост астероидът може да обиколи планетата Земя за 45 минути", разказва Марчис.

В средата е астероидът 1989 JA. Кредит: Gianluca Masi – Virtual telescope project.

Открит през 1989 г. от астронома Елинор Хелин в обсерваторията Паломар в Южна Калифорния, астероидът е обозначен като "потенциално опасен", защото е Аполонов астероид, което означава, че пресича орбитата на Земята.

Тази седмица астероидът ще направи най-близкия си подход до Земята през следващите 172 години, прогнозира НАСА.

Въпреки че 1989 JA няма да удари Земята, НАСА се подготвя за възможността астероид с катастрофални размери да се насочи към нашата планета. Агенцията стартира мисията DART на 25 ноември с цел да тества дали е възможно да се отклони астероид от пътя му.

Проектът Виртуален телескоп ще предава на живо астероида, прелитащ покрай Земята в четвъртък и петък в партньорство с Telescope Live. Предаването на живо ще се излъчи от Чили в четвъртък и от Аржентина в петък. Стриймът може да се види тук.

Източник: Largest asteroid to approach Earth in 2022 will zoom past our planet this week