Най-старата засега вода в света се намира в канадска мина и е на 2 милиарда години

Ваня Милева Последна промяна на 06 юли 2022 в 00:01 6043 0

Вода дълбоко под мина. Кредит: University of Toronto
Най-старата вода се намира на дъното на мина на 3 километра надолу, Кредит: University of Toronto

През 2016 г. дълбоко в канадска мина изследователи откриват най-старите води в света. На дълбочина от приблизително 3 километра водата е на впечатляващите 2 милиарда години. Освен това, на тези дълдочини изследователите откриват първото пряко доказателство за обитаващи микроби в мината "Кид Крийк".

Учените знаят, че съществува вода дълбоко под земята, която е била изолирана от подземните води - невиждана и недокосната от милиарди години. За да научат повече за такава вода, учените работят с минни компании.

Откритието отмести датата за най-старата известна вода с най-малко 500 милиона години. Предишният рекорд бе на вода, открита в същата мина от същия екип през 2013 г., и бе от дълбочина около 2,5 километра. Мината всъщност е най-дълбоката мина за неблагородни метали в света и най-дълбоката достъпна неморска точка на земята.

Изследователите се възползват от възможността да проучат тези дълбини. Те анализират водата, открита чрез изследване на газовете, разтворени в нея. Газове като хелий и ксенон могат да попаднат във вода, заседнала в скални пукнатини, и измерването им може да покаже колко е стара водата.

„Хората предполагат, че уловената в скалата вода трябва да е малко количество“, коментира пред BBC News професор Барбара Шерууд Лолар (Barbara Sherwood Lollar), която представи откритието,. Тя твърди, че водата блика с дебит „от литри в минута - обемът на водата е много по-голям от очакваното".

Подземните води обикновено текат изключително бавно в сравнение с повърхностните – okolo 1 метър на година. Но когато водата достигне сондажи, пробити в мината, може да тече с около 2 литра в минута.

Изследователи вземат проби в мината "Кид Крийк". Кредит: Stable Isotope Laboratory, University of Toronto

Чрез анализиране на газовете, разтворени в тази древна подпочвена вода – включително хелий, неон, аргон и ксенон – изследователите успяха да я датират най-малко на 2 милиарда години, което я прави най-старата известна вода на Земята.

Нещо повече, огромната възраст на водата не е единственото важно откритие. Когато изследователите анализират течността, те откриват следи от живот в нея. Всъщност откриват „наличието на сулфат-редуциращи бактерии в тези води в днешно време“. И могат да заключат, че във водата е съществувала някаква форма на микробиология за много дълъг период от време.

Геохимичните условия в тези древни водни басейни, които са отрязани от повърхността, биха могли да са достатъчни сами по себе си, за да поддържат микробен живот – независима, подземна екосистема, която може да продължи потенциално милиарди години.

„Колкото повече продължаваме да показваме, че животът се появява на всички тези различни места, толкова повече разбираме, че те са общи за планетата“, коментира Шерууд Лолар. „Очаквам, че е вероятно да намерим тези организми почти навсякъде, където отидем да търсим в такива условия по света.“

Това откритие не само може да ни разкаже за живота на Земята преди милиарди години, но също така може да помогне в търсенето на живот извън нашата планета. Макар реките вече да не текат по повърхността на Марс, все още има джобове с вода и лед под повърхността. Те далеч не са толкова дълбоки, колкото водата, открита в Канада, и е възможно тези джобове да осигурят необходимите условия за живот на микроорганизми.

Warr, O., Ballentine, C.J., Onstott, T.C. et al. 86Kr excess and other noble gases identify a billion-year-old radiogenically-enriched groundwater system. Nat Commun 13, 3768 (2022). https://doi.org/10.1038/s41467-022-31412-2

G.S. Lollar et al., “‘Follow the Water’: Hydrogeochemical constraints on microbial investigations 2.4 km below surface at the Kidd Creek Deep Fluid and Deep Life Observatory,” Geomicrobiol J, doi:10.1080/01490451.2019.1641770, 2019.

World's Oldest Water Lies At The Bottom Of A Canadian Mine And Is 2 Billion Years Old, IFLScience