Не е мит: По покривите на къщите се събира звезден прах

Йоанна Димитрова Последна промяна на 05 февруари 2017 в 13:30 7394 0

От години любители астрономи предполагат, че по покривите на къщите се събира, така нареченият „звезден прах“, който представлява микроскопични сферични частици, принадлежали на метероити от Слънчевата система, разказва АrsТechnica.

За тяхно разочарование обаче, учените доказаха, че голяма част от прашинките, които притежават магнитни свойства са с изкуствен произход и количеството по покривите на къщите намалява с отдалечаването от центъра на градовете.

Обаче норвежкият художник и джаз китарист Джон Ларсен създава проекта Stardust (Звезден прах), в рамките на който помолва жителите на Осло да събират и филтрират съдържанието на водосточните тръби. Изпращат му общо 300 кг събрани материали, в това число дори и от Париж. Общата площ на покривите, чиято „прах“ е събирана, е 30 хиляди квадратни метра.

Ларсен успява да убеди международен екип учени от Белгия и Великобритания да направят проучване на събрания прах.

Те, използвайки различни физични методи, установяват, че от 300-те кг 500 частици по магнитни свойства, размер и форма отговарят на критериите за парченца от истински микрометеорити. Микрометеоритите, попадайки в земната атмосфера, се разтопяват заради триенето с въздуха и придобиват сферична форма.

От тези 500 частици, учените избират 48 с размер до 300 микрона и внимателно изследват. За изненада на всичките 48 частици се оказват истински микрометеорити.

По геоложката структура те съответстват на клас хондрити, най-често срещанияъ клас метеорити. По минералогия се отнасят към оливините, а по химичен състав съдържат елементи, които са характерни за метеоритите и рядко се срещат в земните скали. Освен това почти липсва натрий, защото бързо се изпарява при нагряване.

Знаейки общата площ на покривите и фактът, че покривите в Осло средно се измиват на всеки 6 години, изследователите са успели да изчислят, че на Земята падат около 6 тона микрометеорити на ден. С други думи на всеки квадратен метър от земята се пада два пъти годишно по един с микрометеорит.

Така че, хипотезата се подтвърди.