Неидентифицираната ракета ще се сблъска днес с Луната. Ето какво трябва да знаете

3-тонната ракета ще се движи със скорост 9288 км в час, когато се разбие в Луната

Ваня Милева Последна промяна на 04 март 2022 в 09:50 59073 0

Дали далечната страна на Луната е готова за събитието? Кредит: NASA's Scientific Visualization Studio by Ernie Wright

3-тонна неуправляема степен на ракета ще се разбие в Луната в днес, 4 март, движейки се с 9288 км/ч. Ето всичко, което трябва да знаете за събитието.

Кога и къде ще се сблъска с Луната?

Очаква се космическият боклук да пробие кратер близо до екватора на одратната страна на Луната в кратера Херцшпрунг в 14:25 българско време в петък.

Какво е това?

Ракетата Long March 3C изстреля китайската Chang'e 5 T1 от центъра за изстрелване на сателити Xichang през октомври 2014 г. Кредит: China Aerospace Science and Technology Corporation

Отломките са 3-тонна неуправляема горна степен на ракета, изпратена от Земята през 2014 г. За първи път е открита през март 2015 г. от телескопи в Аризона, които формират гръбнака на Catalina Sky Survey, и оттогава се наблюдава от Бил Грей (Bill Gray), американски астроном и разработчик на софтуера за проследяване на астероиди Project Pluto.

Грей първо решава, че отломките са от ракетата на SpaceX Falcon 9, изпратена в космоса през февруари 2015 г., за да достави климатична обсерватория в дълбокия космос, но по-новите доказателства сочат, че космическият боклук е горната степен на ракета от китайската Chang'e 5- Мисия T1, която стартира през октомври 2014 г. като част от тестова мисия за изпращане на капсула за проба до Луната и обратно. Служители на китайското външно министерство обаче оспорват тази идея, както съобщихме по-рано.

Може ли да гледате сблъсъка на ракетата?

Тъй като сблъсъкът ще се случи от обратната страна на Луната, ударът ще бъде невъзможно да се види с помощта на телескопи на Земята. Може обаче да видим кратера през следващите няколко седмици или месеци. Сателитите, обикалящи около Луната, като Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) на НАСА и космическия кораб на Индия Chandrayaan-2, може да не са на удобно място, за да заснемат момента на сблъсъка, но в крайна сметка ще могат да идентифицират кратера от удара на обекта, след като издигнат на по-висока орбита.

Карта, показваща мястото на предишния удар на лунната сонда. Кредит: NASA/USGS maps/Wikimedia Commons/CC By 3.0

Ще навреди ли на Луната?

За разлика от подобен удар със Земята, сблъсъкът на космическия боклук няма да причини значителни щети на Луната, освен добавянето на още един кратер към вече нарязаната й повърхност. В момента, в който ракетата удари Луната, ударна вълна ще премине през удрящия елемент само за милисекунди, разбивайки го на парчета експлодиращ метал. Втора ударна вълна също ще се придвижи в прашната горна повърхност на Луната, нагрявайки скали и прах достатъчно, за да произведе огромна светкавица, като същевременно ще изпрати струя от материал на стотици километри нагоре. От ракетата няма да остане нищо, освен кратера, който ще бъде с диаметър от 10 до 20 метра, съобщава The New York Times.

Въпреки че това е първият неволен лунен сблъсък, не за първи път създаден от човека спътник се разбива в Луната. През 2009 г. НАСА изстреля своя сателит LCROSS (Lunar Crater Observation and Sensing Satellite - сателит за наблюдение и засичане на лунни кратери) към Южния полюс на Луната със скорост 9 000 км/ч, пускайки струя материал, който позволи на учените да открият важни следи, че има воден лед. НАСА също така умишлено изхвърли ракетите Сатурн V, използвани за мисиите на "Аполо", като ги изстреля към Луната.

Какво биха могли да научат учените от това?

Учените са развълнувани да наблюдават новия кратер по две причини.

Първо, тъй като знаем скоростта и размера на обекта, който се разбива в повърхността на луната, изследователите се надяват, че размерът на вдлъбнатината, причинена от катастрофиращия обект, може да осигури полезен критерий за преценка на други кратери на Луната, позволявайки им да оценят размера и скоростта на разбитите астероиди в миналото.

Второ, тъй като учените знаят много малко за състава на подземната повърхност на Луната, се надяват, че ударът ще им даде повече знания за този малко проучен регион.

Източник: Rocket will collide with the moon tomorrow. Here's what you need to know.
Ben Turner, Live Science