Неочаквано е намерен кислород на кометата Чурюмов-Герасименко

Наука ОFFNews Последна промяна на 29 октомври 2015 в 11:34 4292 0

Кредит ESA/Rosetta/NAVCAM

Учени обявиха в сряда за неочакваното откритие на големи количества кислород в облака от прах и газ, обкръжаващ кометата Чурюмов-Герасименко (67P), от инструментите на борда на космическия апарат "Розета", обикалящ около кометата.

Ако се открие кислород на някоя планета, това би било знак, че на нея има живот, а в кометите се е запазило вещество от началото на формирането на Слънчевата система.

Находката е "голяма изненада" и оспорва господстващите теории за формирането на нашата Слънчева система, заяви Андре Бейле (Andre Bieler) от Университета на Мичиган, водещ учен на изследването, публикувано в списание Nature и описано в сайта phys.org.

Откритието е направено на базата на анализа на данните от монтирания на борда на космическия апарат мас-спектрометър ROSINA-DFMS, получени от септември 2014 до март 2015.

Само два пъти, преди това - върху ледените луни на Юпитер и Сатурн - са били открити кислородни молекули в Слънчевата система отвъд земната атмосфера и никога преди това на комета.

Изследователите предполагат, че кислородните молекули в газовия ореол на кометата 67P трябва да са съществували "преди или по време на" нейното формиране.

Това може да има големи последствия за разбирането на човечеството за химията, която е участвала в образуването на Слънчевата система преди около 4,6 милиарда години.

"Ние смятаме, че това е изначалният кислород, което означава, че е по-стар от нашата Слънчева система," - заяви Бейле .

Учените преди това са изключвали възможността за наличието на кислород (O2) в комети като 67P, която е обект на интензивно проучване на европейската автоматизирана лаборатория.

Кислородът лесно се свързва с други елементи и "ние никога не мислехме, че кислород може да оцелее в продължение на милиарди години" в непокътнато състояние, споделя Катрин Алтвег (Kathrin Altwegg) от университета в Берн, която е съавтор на изследването в списание Nature.

"Това доказателство за наличие на древен кислород вероятно ще дискредитира някои теоретични модели за формирането на нашата Слънчева система," - казва тя.

Кометата се проследява в дълбокия космос в нейното пътешествие около Слънцето от космическия кораб "Розета" на Европейската космическа агенция.

Историческата мисия цели да отключи тайната на произхода на живота на Земята. Учените смятат, че кометите са "посели" в ранната Земя някои от съставките за живота.

Източник: ESA/Rosetta/NAVCAM

"Да не бързаме с изводите"

Данните показват, че водата в кометите е може би по-скоро правило, отколкото изключение, заявиха учените.

Учените, които стоят зад това проучване, подчертават значението му, но казват, че е необходимо повече време за оценка на последствията.

Откритието "налага тежко ограничение върху механизма за образуването на Слънчевата система," коментира френският физик Франсис Рокар (Francis Rocard).

"Но не трябва да бързаме с изводите," предупреждава ученият.

Кислородните молекулите са били открити в 67P в облака газ, обкръжаващ кометата, след откриването на вода, въглероден окис и въглероден двуокис.  Тяхното присъствие не ни каза нищо за произхода на живота на Земята, а само показва възможността да е намери другаде във Вселената, казва Алтвег.

Когато разглеждаме екзопланети, "комбинацията от O2 и метан би се приела за знак, че там може да има живот", коментира тя.

"На тази комета имаме и двете, но няма живот. Така че кислородът не е много добър биоподпис."