Неочаквано и необяснимо Плутон излъчва рентгенови лъчи

Наука ОFFNews Последна промяна на 19 септември 2016 в 12:00 8783 0

Кредит Chandra X-ray Observatory

Планетата джудже Плутон във външните региони на Слънчевата система във видими (вляво) и рентгенови електромагнитни лъчи.

"Плутон излъчва рентгенови лъчи и ние не знаем защо" - възкликва в своя блог астрофизикът Брайън Коберлейн (Brian Koberlein).

Плутон, ледената планета джудже в студените външни краища на Слънчевата система изпуска рентгенови лъчи. Това е нещо, съвсем неочаквано за такъв студен обект почти без магнитно поле.

Статията за откритието "The puzzling detection of x-rays from Pluto by Chandra" (Най-озадачаващо откриване на рентгенови лъчи от Плутон от "Чандра") е публикувана в списание Icarus.

Космическата рентгенова обсерватория на НАСА "Чандра" улови седем "меки" рентгенови лъча между 0.3 и 0.6 KeV по време на четири периода наблюдения между февруари 2014 г. и август 2015 г.

Една част от рентгеново лъчение се появява като резултат от взаимодействието между слънчевия вятър и тънката, но стабилна атмосфера на Плутон, пише сайтът на обсерваторията.

Рентгенови лъчи не са нещо, което се очаква от Плутон, тъй като на планетата няма ясен начин за генерирането му. Това е един малък, студен свят със слабо магнитно поле. Някои слънчеви рентгенови лъчи може да се отразяват от Плутон в нашата посока, но нивото на рентгенови лъчи е по-високо от това, което може да бъде произведено от разсейване.

Електромагнитен диапазон на Плутон. Източник: Chandra X-ray Center

Как се случва това?

Най-вероятното обяснение е, че рентгеновите лъчи са резултат от взаимодействието между слънчевия вятър и атмосферата на Плутон. Тъй като при прелитането на New Horizon се установи, че атмосферата на Плутон е доста стабилна, възможно е взаимодействието със слънчевия вятър да произведе рентгенови лъчи.

"Подобни взаимодействия между слънчевия вятър и комата (газовата обвивка) на кометите са били забелязани да произвеждат рентгенови лъчи. Но нивото на рентгеновите лъчи от Плутон е дори по-високо, отколкото бихме очаквали от такова взаимодействие, така че то засега не обяснява цялата история" - пише Брайън Коберлейн.

Има няколко предложени хипотези за засиленото рентгеново излъчване от Плутон. Те включват наличието на много по-широка и по-дълга опашка от газове на Плутон, открита от инструмента SWAP на New Horizons. Други възможности са междупланетните магнитни полета да фокусират повече частици от очакваните от слънчевия вятър в района около Плутон или заради ниската плътност на слънчевия вятър във външната слънчева система около Плутон да се формира нещо като дебел пръстен или тор от неутрален газ.

Макар че тези рентгенови лъчи са загадка, важно е да се има предвид, че размерът на данните всъщност е доста малък. Само седем рентгенови лъча са били открити от космическия кораб "Чандра" в това проучване. Това е достатъчно, за да се елиминира възможността за случайност, но е трудно да се разбере много от толкова малка извадка, заключава астрофизикът.