Нещо странно и невидимо кара отдалечени галактики да се синхронизират

Ваня Милева Последна промяна на 13 ноември 2019 в 00:00 9103 1

Симулация на мащабни галактически структури. Кредит: ESO/Illustris Collaboration

Галактики на милиони светлинни години една от друга като че ли са свързани от невидима мрежа от масивни междугалактически структури, които ги принуждават да се синхронизират по начин, който не може да бъде обяснен от съвременната астрофизика, съобщава Vice.

Откритието може да наложи да се преосмислят нашите фундаментални представи за Вселената.

„Това откритие показва нещо съвсем ново и неочаквано“, разказва водещият автор Хьоп Лий (Hyeop Lee), астроном от Корейския институт за астрономия и космически науки. „Не съм виждал нито един доклад за наблюдения или прогнози от компютърни симулации, свързани точно с този феномен.“

Астрономите проучват 445 галактики в рамките на 400 милиона светлинни години от Земята и забелязват, че много от тях, които се въртят в същата посока като Земята, имат "съседни" галактики в рамките на 15 Mpc от галактиките от каталога CALIFA (Calar Alto Legacy Integral Field Area), които се въртят в същата посока като Земята, докато тези, които се въртят в обратна посока, имат съседи, които се въртят обратно на Земята.

Нещо повече, изследователите откриват, че среднопретеглената скорост според светимостта на съседните галактики имат "неочаквано силни доказателства за динамичната съгласуваност" в рамките на разстояния от няколко мегапарсека.

"Наблюдаваната съгласуваност трябва да има някаква връзка с мащабни структури, защото е невъзможно галактики, разделени от шест мегапарсека [приблизително 20 милиона светлинни години], да взаимодействат директно помежду си", заяви Лий.

Астрономите нерядко са наблюдавали досега галактики, които изглежда са свързани и се движат синхронно. Изследването на Лий, публикувано в The Astrophysical Journal през октомври, установи, че стотици галактики се въртят по абсолютно един и същи начин, въпреки че ги делят милиони светлинни години.

"За тази мистериозна съгласуваност в големи мащаби, ние предпазливо предлагаме сценарий, при който феноменът произтича от възможна връзка между дългосрочното движение на мащабна структура и въртенията на галактиките в нея", пишат в проучването си изследователите.

Друго проучване, публикувано в списание Astronomy and Astrophysics през 2014 г., откри свръхмасивни черни дупки, които се подравняват една с друга, въпреки че са милиарди светлинни години една от друга.

Досегашните космологични принципи могат да обяснят подравняването и движението на древните звезди в по-малък мащаб, но астрономите са озадачени от тази синхронизация на много по-големи разстояния.

Но преди да успеят да направят някакви заключения, ще се нуждаят от повече данни - основната част от работата все още е ограничена, както подчертава Vice.

Справка: Mysterious Coherence in Several-megaparsec Scales between Galaxy Rotation and Neighbor Motion