14 декември 2019
  •  Говорят медиците

New Horizons е открил странно образувание на повърхността на Харон

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 17 юли 2015 в 14:0547620
Снимка: NASA-JHUAPL-SwRI

Необикновена картина на повърхността на Харон - огромен масив в 300-километров ров с дълбочина няколкостотин метра, оприличен от някои на "космически замък" е  запечатала камерата на кораба New Horizons.

Снимката е публикувана на сайта на НАСА.

По време на прелитането през системата на Плутон, сондата New Horizons е направила повече от хиляда висококачествени снимки на най-голямата планета джудже и спътниците й, част от които имат резолюция няколко километра на пиксел. Изпращането им до Земята ще продължи около година и половина.

Една от първите фотографии е това изображение на един участкък от екватора на Харон, направено от 79 хиляди километра от повърхността на планетата в последните часове преди максималното приближаване на сондата с Плутон.

На тази снимка може да се забележат множество кратери, а също уникална структура – относително огромна падина с дължина 390 км и дълбочина няколкостотин метрa, в центъра на която се намира планински връх. Засега учените не знаят как е възникнала тази структура, но я смятат за белег на геоложката активност в недрата на Харон.

Тази вечер, в 20 часа българско време, научният екип на New Horizons обещава да представи нови снимки на Плутон и спътниците му, които ще бъдат публикувани на сайта на агенцията.

New Horizons вече влезе в историята в 14:49 на 14 юли като най-бързият, пуснат в космоса от хората апарат, приближил се до планетата джудже на разстояние само 12,5 хиляди км - разстояние, колкото от България до Аржентина.

Сондата е снабдена със седем научни инструмента, които събират данни за Плутон. Очаква се апаратът да е направил около 150 замервания, с които е проучвал състава, геологията на планетата, температурата на повърхността й, релефа, а също и дали Плутон и Харон имат обща атмосфера.