Нежната страна на чудовищата - мегалодон са отглеждали малките си в детски градини

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 01 декември 2020 в 08:26 2909 0

Кредит Pixabay

Огромната, изчезнала акула мегалодон вероятно не ви кара да мислите за родителство и детски игри. Но все повече доказателства сочат, че тези масивни морски хищници са отглеждали бебетата си в детски градини, се съобщава в публикация в Biology Letters.

Доказателства за такива детски ясли се откриват на много места. През 2010 г. учени идентифицират мегалодонска детска градина в Панама. Наскоро друг екип от изследователи описва нов обект в Североизточна Испания; заедно са открити вкаменелости на напълно израснали акули и младежи, като повечето вкаменелости принадлежат на малки и новородени.

Същият екип анализира и данни от осем други места - от преди 16 милиона до 3 милиона години - където фосилите от Otodus megalodon са в изобилие. Те правят оценка на телесните размери на отделните акули, за да определят съотношението на младежите към възрастните и описват четири нови обособени места за отглеждане на малките.

Резултатите предполагат, че възрастните мегалодон често отглеждат малките си в детски градини, където бебетата акули са защитени, докато не се научат да се справят с други океански хищници. Това също така предполага идеята спадът на наличните места за отглеждане да е допринесъл за изчезването на гигантската акула, според новото проучване.

Изчислено е, че O. megalodon е имал дължина до около 15 метра, което го прави най-голямата хищна акула, живяла някога. Повечето фосили от мегалодон са отпреди около 15 милиона години, а следите на гигантските животни изчезват от фосилните записи преди около 2,6 милиона години.

Днес много съвременни акули отглеждат малките си в детски градини. Водите в близост до провинция Буенос Айрес в северната част на Патагония имат ясла за няколко вида акули, а в детска градина за пясъчни тигрови акули (Carcharias taurus) в Големия Южен залив на Лонг Айлънд се отглеждат млади акули, които живеят там до навършване на 4 или 5 години. Най-старата известна ясла за акули е на повече от 200 милиона години, според вкаменелите черупки на яйца, открити заедно с "млечни зъби" на акула, които са с дължина едва 1 милиметър.

За новото проучване изследователите проучват 25 зъба, принадлежащи на O. megalodon от кариерите Реверте и Видал в испанската провинция Тарагона. Те използват височината на короната на зъбите, за да преценят размера на тялото и да идентифицират кои от акулите са бебета; много млади акули - вероятно на около месец - са с дължина около 4 м, а по-възрастните младежи са с дължина до 11 фута.

След това учените използват алгоритми за моделиране и сравняване на съотношението на младежите към възрастните в осем други обекта в „широк географски район“, който включва Атлантическия, Карибския и Тихоокеанския басейн. Те определият пет потенциални детски ясли „с по-голям брой на индивиди с приблизителна дължина на тялото в рамките на типичния диапазон на новородените и малките“, включително мястото в Панама, описано през 2010 г., пишат учените в изследването си.

"Нашите резултати разкриват за първи път, че детските градини са били често използвани от О. megalodon в големи времеви и пространствени мащаби", обясняват авторите на изследването.

Предишен анализ на пръстените на растежа в прешлените на О. megalodon показа, че акулите достигат размера на възрастни след около 25 години, което предполага, че те се развиват по-късно, когато става въпрос за полова зрялост.

"Така че изглежда правдоподобно, използването на ясли да е било от съществено значение за O. megalodon", гарантирайки оцеляването на вида чрез намаляване на смъртността при младите акули и спомагайки за поддържането на жизнеспособни възрастни популации, се съобщава в проучването.

Въпреки че изследователите не могат да кажат със сигурност какво е причинило изчезването на мегалодон, променящият се климат, който бавно заличава важни места за ясли, може да е изиграл роля в упадъка на могъщите акули, особено когато мегалодон се изправя пред нарастващата конкуренция от друг по-млад хищник: големите бели акули (Carcharodon carcharias), съобщават учените.

Източник: Live Science - Megalodon nurseries reveal world’s largest shark had a soft side