Някога Арктика е била зелена. Скоро тя може отново да стане такава

Ваня Милева Последна промяна на 19 март 2021 в 13:17 5891 0

Изследователите маневрират с импровизиран сал през езеро на остров Бафинова земя. Кредит: Zach Montes Orijin Media

ДНК анализът на древни растения показа, че те са растяли в по-северните територии. Поради климатичните промени обаче обхватът им може скоро да се промени отново и Арктика ще започне да се раззеленява.

Брезите джуджета са един от ключовите храстови видове в арктическата тундра. Но този вид не расте днес на север от остров Бафинова земя в канадската Арктика. Изследователите обаче откриват ДНК на растението в древни езерни седименти, показвайки, че то е растяло много по-на север. Това означава, че сравнително наскоро арктическият регион е изглеждал като днешната тундра и е бил пълен със зеленина.

Авторите на новото изследване са извлекли най-старата 100 000-годишна растителна ДНК в региона от езерните отложения в Арктика. Идентификацията на древните растения преди това е извършвана въз основа на фосилен прашец, който е добре запазен в седиментите. Но поленът показва само по-голямата картина, тъй като лесно се пренася от вятъра.

Нова техника позволява на учените да извлекат растителната ДНК директно от езерните отложения, да я подредят и да определят кои растителни видове са растели в региона преди повече от 100 000 години. Вместо регионална картина, седиментният анализ на ДНК дава на изследователите локална снимка на растителни видове, които са живели в даден момент на определено място.

Изследователите показват, че ареала на брезата джудже от онова време се е изместила с около 400 километра на юг. Въз основа на данните, че арктическата област започва да се загрява все по-бързо и по-бързо, учените предполагат, че това растение може скоро да заеме отново пространствата, които е загубило преди сто хиляди години.

Справка: Sarah E. Crump et al, Ancient plant DNA reveals High Arctic greening during the Last Interglacial, Proceedings of the National Academy of Sciences (2021). DOI: 10.1073/pnas.2019069118