Нов космически телескоп ще замени Хъбъл през 2018

Наука OFFNews Последна промяна на 09 юли 2015 в 15:20 7470 0

Кредит ESA (C. Carreau)

На годишната среща на астрономите, организирана от Кралското космическо общество на 8 юли се състоя презентация на новия космически телескоп, който скоро трябва да замени Хабъл - космическият телескоп James Webb Space Telescope, JWST, който ще бъде в орбита през 2018.

Той ще изследва Вселената в инфрачервения диапазон. Според учените, JWST ще може да разпознава наличието на някаква атмосфера на екзопланетите.

Телескопът "Кеплер", чиято основна задача е да търси екзопланети, вече е намерил повече от 2000. Но по получените данни от него не може да се каже нищо за потенциалните условия за живот на тези далечни светове.  Учените са успели да установят състава на атмосферата на няколко планети газови гиганти, анализирайки промените в звездната светлина, минаваща през тяхната атмосфера. Това измерване се прави в момента, когато планетата минава пред звездата.

Но тези промени са изключително трудни за проследяване - през атмосферата преминава само 1/10000 от звездната светлина. А да се проучват малки планети от земен тип с помощта на съществуващите инструменти и по този начин е още по-трудно.

С помощта на новия телескоп JWST ще може да се получи подробна информация за атмосферите на средни по големина планети, дори такива, които се въртят около звезди, по-малки от Слънцето.

Астрономът Джоана Барстоу обясни по време на представянето, че ако вземем система, където има планета, подобна на Земята и планета, подобна на Венера, а звездата на тази система е студена червена звезда, то JWST ще може доста добре да определи разликата между тези две планети. Земята има озонов слой, който се образува при взаимодействието на слънчевата радиация с молекулите кислород. В процеса на преобразуване на кислорода в озон, се излъчват характерни сигнали, които новият телескоп ще бъде в състояние да открие.

Д-р Барстоу обясни, че телескопът няма да се използва само за наблюдение на екзопланети, а и в много други области на астрономията.

Сравнение на размерите на огледалата на Хабъл, бъдещия JWST и предлагания HDST

Първоначално проектът JWST е наречен "Космически телескоп ново поколение", но през 2002 г. е преименуван в чест на втория ръководител на НАСА Джеймс Уеб (1902-1992), който бе начело на агенцията от 1961 до 1968.

"James Webb" ще има композитно огледало 6,5 м в диаметър, три пъти диаметъра на огледалото "Хъбъл" с площ от 25 м2 и слънчев щит с размера на тенис корт. Телескопът ще бъде разположен в точката на Лагранж L2 Слънце - Земя.

JWST още не е на орбита, а изследователите вече предлагат нов проект да го замени - космически телескоп с висока резолюция (High Definition Space Telescope, HDST) с диаметър на огледалото 13 метра. Той ще се използва единствено за наблюдение на екзопланети, за да открие сред тях потенциално обитаеми светове.