19 ноември 2019
  •  Говорят медиците

Нов необясним ефект на северното сияние (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 24 април 2017 в 15:0838640
Снимка: Dave Markel Photography

Любители на полярните сияния откриха ярка следа виолетова светлина. Аматьорите предполагат, че това е "протонна дъга", но специалистите не са съгласни с тях и нарекоха ефекта "Стив", съобщава phys.org.

Професор Ерик Донован (Eric Donovan) от Университета на Калгари в Канада забеляза явлението на снимки, споделени на Facebook група на учени-любители, сред които има много професионални фотографи.

Групата нарича явлението "протонна дъга", но Донован смята, че е нещо друго, обяснявайки, че протоните сияния са невидими за човешкото око.

Той обаче не успява да го открие сред каталогизираните явления, затова го нарича просто "Стив" - препратка към детския анимационен филм "През плета" (Over the Hedge), където героите дават това име на едно същество, което не са виждали преди.

Проверката показа, че това изглежда е горещ поток от бързо движещ се газ на голяма височина на атмосферата.

Когато сателит на Европейската космическа агенция (ESA) преминава близо до "Стив", данните за електрическото поле показват значителна промяна. Температурата на въздуха на 300 км над повърхността на Земята се повишава до 3000 ° C. Инструментите показват, че газовата струя с дължина 25 км се движи със скорост от 6 км/ч на запад, в сравнение със скоростта около 10 м/сек от двете страни на ивицата.

"Изглежда, че явлението "Стив" определено е изключително често, но не бяхме го наблюдавали по-рано", заяви Донован.

"По-доброто разбиране на сиянията ще ни помогне да разберем повече за връзката между земното магнитно поле и потока заредени частици от Слънцето като слънчевия вятър", заявиха от Европейската космическа агенция.