25 август 2019
  •  Говорят медиците

Нова тъкан излъчва аромат на лимон под действието на потта

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 03 август 2019 в 09:109510

Португалски химици предлагат нов метод за покриване на памучните влакна с приятно миришещи вещества, които ще се отделят веднага щом влязат в контакт с пот.

Невъзможно е да запазим дрехите си свежи в горещо време и до средата на деня много хора излъчват силна и неприятна миризма на пот. Трудно е да се преборим с това - потенето позволява на тялото да се охлади, а потта неизбежно се обработва от бактериите, които живеят върху кожата ни, и в резултат на това се отделят миризливи летливи вещества.

Авторите на новата статия, публикувана в списанието ACS Applied Materials & Interfaces, предлагат свой собствен начин за противодействие на миризмата на пот. За тази цел португалските учени, водени от Карла Силва (Carla Silva), изпробват два метода за покриване на тъкани с молекули на β-цитронелол, отговорни за миризмата на лимонена трева. В първия вариант авторите използват свински рецепторен протеин, способен да свързва цитронелола. Изолирайки го, те допълват молекулата с нов протеинов домейн, наречен въглехидратно-свързващ модул (carbohydrate-binding module - CBM), който позволява съединението да бъде фиксирано върху повърхността на памучно влакно. Като алтернатива, учените поставят ароматното вещество в миниатюрни липозоми, допълнени от същия CBM.

Кредит: Release of Fragrances from Cotton Functionalized with Carbohydrate-Binding Module Proteins, ACS Applied Materials & Interfaces

След като получават образците, покрити с цитронелол, използвайки един от двата метода, учените ги тестват, поставяйки ги в слаб кисел разтвор, който имитира ефектите на киселата среда на потта. Оказа се, че и двете проби перфектно отделят миризмата на лимонена трева, но протеиновата техника позволява да се получи бързо и силно освобождаване на молекулите, докато липозомите действат по-бавно и контролирано и освен това могат да приемат по-силно ароматни вещества. Авторите са уверени, че и двата метода могат да бъдат използвани в бъдеще.

Справка: Release of Fragrances from Cotton Functionalized with Carbohydrate-Binding Module Proteins, ACS Applied Materials & Interfaces