16 декември 2019
  •  Говорят медиците

Нова технология за картографиране на мозъка може да спомогне за лечение на аутизма

Методът за първи път позволява толкова детайлно картографиране на мрежата от аксони

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 05 октомври 2016 в 14:0030651
Снимка: Wikimedia Commons

Иновативен метод за картографиране на мозъка може да помогне на учените да разберат по-добре как работи той и евентуално да доведе до откриване на лечение на различни неврологични заболявания.

Новата технология, наречена Multiplexed Analysis of Projections by Sequencing (MAPseq), е създадена от изследователи от лабораторията Cold Spring Harbor. Тя използва специфичен метод, наречен „генетични баркодове“, за да картографира мозъка. В основата на метода е използването на РНК секвенции, които се транспортират в тялото чрез вируси.

Чрез този метод за първи е картографирана толкова обстойно комплексната мрежа на аксоните. Това са израстъците на невроните – милиардите клетки на мозъка, чрез които той функционира.

Аксоните са инструментите, генериращи електрически импулси между невроните. Тяхното картографиране позволява на учените да получат ценни нови знания за специфични части на мозъка. За сега методът е тестван при мишки, но според неговите създатели в перспектива той би могъл да спомогне за откриването на лечение за различни мозъчни заболявания, включително и аутизма.

Пешо