Оказва се, че Меркурий всъщност е най-близката планета до Земята (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 18 март 2019 в 11:05 24905 0

В училище сме учили, че Венера е най-близка по  разстояние до Земята, но изглежда че тази чест принадлежи на Меркурий.

Не, редът на планетарните орбити е все още същият. Меркурий е все още най-вътрешната планета, а орбитата на Венера все още е най-близо до орбитата на Земята. Но според нови изчисления, Меркурий е по-близо до Земята, отколкото Венера, съобщава ScienceAlert.

Звучи нелогично, нали? Но може би трябва да се замислим дали най-близка орбита е еквивалентно на най-близко разстояние.

„Поради някаква небрежност, двусмислие или групово мислене, популяризаторите на науката разпространяват информация, основаваща се на погрешно предположение за средното разстояние между планетите“, пишат инженерите Том Стокман, Габриел Монро и Самуел Корднер (Tom Stockman, Gabriel Monroe, and Samuel Cordner) в коментар, публикуван във Physics Today.

„Използвайки по-точен метод за оценка на средното разстояние между две орбитални тела, открихме, че това разстояние е пропорционално на относителния радиус на вътрешната орбита.

С други думи, Меркурий е по-близо до Земята, отколкото Венера, защото обикаля около Слънцето по-близо.

Екипът от Националната обсерватория Лос Аламос, Центъра за инженерни изследвания на американската армия и НАСА все още предстои да публикува своите изчисления в рецензирани списания, но авторите отбелязват, че очакват внимателно проучване от научната общност.

Начинът, по който обикновено изчисляваме разстоянията между планетите, отбелязва екипът, се основава на разстоянието им от Слънцето . Земята средно е една астрономическа единица (AU) от Слънцето. Венера е 0.722 AU. Меркурий е 0,387 AU.

Но ако извадим разстоянието на Венера до Слънцето от това на Земята, всъщност получаваме средното разстояние между орбитите им, а не разстоянието между самите планети. Тъй като планетите се движат с различни скорости, те голяма част от времето си прекарват на противоположните страни на Слънцето.

Тъй като Меркурий е по-близо до Слънцето, разстоянието между него и Земята, когато са най-отдалечени, е много по-малко от разстоянието между Земята и Венера.

Екипът е разработил метод, наречен PCM (point-circle method) или уравнение за изчисляване на средното разстояние между две планети в концентрични, копланарни (на същата орбитална равнина), кръгови орбити.

Планетарни разстояния (Stockman et al., Physics Today, 2019)

Според техните резултати, това важи не само за Земята. Меркурий всъщност е най-близката планета до всички останали планети. Да, дори Нептун, който е чак в периферията на Слънчевата система. Дори далечната планета джудже Плутон (въпреки че има силно елиптична орбита, което усложнява изчисленията).

Екипът е нарекъл своето откритие ...  Whirly Dirly следствие на името на влакчето Whirly Dirly в сериала Рик и Морти, заради концентричните кръгове, които напомняли на авторите на орбити.

А ето как гласи следствието Whirly Dirly:

"За две тела с грубо копланарни, концентрични, кръгови орбити, средното разстояние между двете тела намалява с намаляването на радиуса на вътрешната орбита".

За да го проверят, изследователите създават и провеждат симулация, изобразяваща позициите на всички планети в Слънчевата система за период от 10 000 години, и сравняват резултатите с традиционните измервания на разстоянията и резултатите от PCM. Симулацията се отклонява само с 1% спрямо PCM - но до 300% с традиционните разстояния.

„PCM може да се използва за бърза оценка на средното разстояние между всяка група орбитиращи тела” ", пишат инженерите .

Във всеки случай, поне знаем, че Венера не е най-близкият ни съсед - и че Меркурий е най-близък до всяка планета в Слънчевата система и дори до бившата планета Плутон.