Определиха откъде идват най-големите извънземни диаманти

Ваня Милева Последна промяна на 01 октомври 2020 в 11:02 9647 0

Концепция на художник за сблъсъка на две протопланети. Кредит: NASA/SOFIA/Lynette Cook https://www.nasa.gov/image-feature/what-happens-when-planets-collide

Геолози от Университета "Гьоте" са намерили най-големите открити досега извънземни диаманти в метеоритите.

Заедно с международен екип от изследователи те доказват, че тези диаманти, които са все пак с размер няколко десети от милиметъра, са се образували в ранния период на нашата Слънчева система, когато малки протопланети са се сблъсквали помежду си или с големи астероиди.

Тези нови данни опровергават теорията, че те са се образували дълбоко в планетите - подобно на диамантите, образувани на Земята.

Над 10 милиона астероиди обикалят Слънцето между Марс и Юпитер в Големия астероиден пояс. Те са реликви от ранните дни на нашата Слънчева система, когато нашите планети са се образували от голям облак от газ и прах, въртящ се около Слънцето. Когато астероидите се отклонят от орбитата си, те понякога се спускат към Земята като метеороиди. Ако са достатъчно големи, те не изгарят напълно при навлизане в атмосферата и могат да бъдат намерени като метеорити. Научното изследване на такива метеорити дава възможност да се направят изводи не само за еволюцията и развитието на планетите в Слънчевата система, но и за тяхното изчезване.

Специален вид метеорити са урейлитите. Това са фрагменти от по-голямо небесно тяло - вероятно малка планета - разбита на парчета при силни сблъсъци с други малки планети или големи астероиди. Урейлитите са рядък вид каменисти метеорити, кръстени на село Нови Урей (Мордовия, Русия), където метеорит от този тип е паднал през 19-ти век.

Урейлитите често съдържат големи количества въглерод под формата на графит или нанодиаманти, но и доста големи образци, чийто размер достига 100 микрометра. Откритите сега диаманти от над 0,1 и повече милиметра не могат да се образуват при удар на метеороидите със Земята. Въздействието на такива огромни енергии би накарало метеороидите да се изпарят напълно. Ето защо досега се предполагаше, че тези по-големи диаманти - подобни на тези във вътрешността на Земята - трябва да са били образувани от непрекъснатото налягане във вътрешността на протопланети с размерите на Марс или Меркурий.

Кредит: Fabrizio Nestolaa, Cyrena A. Goodrich et al., 2020

Заедно с учени от Италия, САЩ, Русия, Саудитска Арабия, Швейцария и Судан изследователите от Университета Гьоте сега са намерили най-големите диаманти, откривани някога в урейлитите от Мароко и Судан и са ги анализирали в детайли.

Освен диамантите с размер до няколко 100 микрометра, в урейлитите са открити множество гнезда от диаманти в нанометров мащаб, както и нанографит. По-подробните анализи показват, че в нанодиамантите съществуват така наречените лонддалитови слоеве, модификация на диамантите, която се случва само чрез внезапно, много високо налягане. Освен това други минерали (силикати) в изследваните урейлитни скали показват типични признаци на шоково налягане. В крайна сметка, наличието на тези по-големи диаманти заедно с нанодиамантите и нанографитите водят до констатацията, че са образувани при сблъсък.

„Нашите обширни нови проучвания показват, че тези необичайни извънземни диаманти са се образували от огромното ударно налягане, което се е случило, когато голям астероид или дори малка планета се е разбила в повърхността на родителското тяло на урейлита. Не е изключено точно това огромно въздействие да доведе в крайна сметка до пълното унищожаване на второстепенната планета. Това означава - противно на предходните предположения - че по-големите урейлитови диаманти не са знак, че протопланети с размерите на Марс или Меркурий са съществували в ранния период на нашата Слънчева система, а по-скоро, че по това време преобладават огромни разрушителни сили", обяснява професор Франк Бренкер (Frank Brenker) от Катедрата по геология на Университета "Гьоте".

Справка: Fabrizio Nestola, Cyrena A. Goodrich, Marta Morana, Anna Barbaro, Ryan S. Jakubek, Oliver Christ, Frank E. Brenker, Maria C. Domeneghetti, Maria C. Dalconi, Matteo Alvaro, Anna M. Fioretti, Konstantin Litasov, Marc D. Fries, Matteo Leoni, Nicola P. M. Casati, Peter Jenniskens, Muawia H. Shaddad: Impact shock origin of diamonds in ureilite meteorites. Proceedings of the National Academy of Science https://www.pnas.org/content/early/2020/09/22/1919067117