Осите строго наказват измамниците

Наука ОFFNews Последна промяна на 06 юли 2016 в 16:13 15453 1

Кредит www.mzephotos.com

Изследване на два университета на Мичиган показва, че лъжата агресивно се наказва в общностите на хартиените оси и води до поредица от скъпоструващи социални и психологически последици.

Работата на учените е публикувана в списание Бюлетин на Националната академия на науките, PNAS.

Хартиените оси имат различни шарки на лицето, състояща се от черни петна. Доказано е, че колкото повече петна има по лицето осата, толкова повече има спечелени двубои, затова другите оси предпочитат да избягват съперници с голям брой лицеви петна. Този механизъм намалява конфликтите - благодарение на него, по-слабите оси не рискуват живота си в битка, която със сигурност не могат да спечелят.

Еволюционният биолог Елизабет Тибец (Elizabeth Tibbetts) от университета в Мичиган и колегите й изследват взаимодействието в съобществото на хартиените оси. Учените установили, че предаването на неточни сигнали на един от индивидите скъпо се заплаща от цялата група. Следователно, "измамниците" сред осите се подлагат на репресии, а наказанието е тежко и дълго. За резултатите от проучването разказва прессъобщение на университета в Мичиган.

Учените решават да анализират как информацията, съдържаща се в лицевите шарки, влияе на социалните взаимодействия и нивото на хормоните в хартиените оси Polistes dominulus. Експериментите са проведени през пролетта, сезонът на образуването на гнезда, когато конфликтите между самките-царици са най-много.

Авторите събират самки с подобен размер и ги поставят в прозрачни кутии, където те веднага започна да се бият. Битките се записват на видео. При това на една от осите от двойката се нанасят допълнителни тъмни петна на лицето, които показват по-висока, отколкото в действителност, ефективност в битките.

След това, изследователите дават оценка на агресията в битките чрез преброяване на честотата на ударите, ухапванията и ужилванията. Освен това учените регистрират в проби от хемолимфата (аналог на кръвта у насекомите) нивото на така наречения ювенилен хормон. Този хормон е специфичен за насекомите, приблизително еквивалентен по функция на андрогена - мъжкия полов хормон при гръбначните животни. Известно е, че при хартиените оси високото ниво на ювенилен хормон е свързано с доминиране, агресия и повишена фертилност.

Оказало се, че тези осите-"измамници", които учените нашарили с неверни бойни следи, получават повече ухапвания, а след битката нивото на ювенилния му хормон рязко пада надолу. После неговото съдържание се увеличава след битката.

В сравнение с контролната група съперниците, които имат "честни" и заслужени шарки получили по-малко наранявания.

"Един от най-интересните изводи от нашата работа е, че измамата влияе върху физиологията на "измамниците" и индивидите, които взаимодействат с тях," - коментира Тибец.

Според изследователите, дори временни промени в хормоналните нива могат да повлияят на еволюционен годност на индивид чрез въздействието на хормоните върху физиологията и поведението на насекомите. При хартиените оси ювенилният хормон влияе на социалния статус и определя репродуктивните им възможности.

Учените обясняват, че рисунъкът на тялото на осата има същата еволюционна функция (полов отбор) като шарките на опашката на пауна или размера на рогата на самеца. Деактивирането на ювенилния хормон по време на размножителния период може да доведе за "измамниците" до дълготрайни неблагоприятни последствия.

ovgun

06.07 2016 в 21:22

А не може ли просто да подхождат по-агресивно, защото очакват по-сериозен съперник?