От Земята изтича газ от времето на Големия взрив

Хелий-3 изтича от Земята и това е интригуваща следа за това как се е образувала нашата планета.

Ваня Милева Последна промяна на 05 април 2022 в 00:01 13995 1

Мъглявината Орион, на която може да е приличала нашата слънчева система преди около 4 милиарда години. Кредит: NASA, ESA, M. Robberto (Space Telescope Science Institute/ESA) and the Hubble Space Telescope Orion Treasury Project Team

Около 2 кг хелий-3, много древен изотоп на хелиевия газ, изтичат от Земята всяка година, е установил екип изследователи.

Практически целият хелий-3 се е появил от Големия взрив, въпреки че някои количества идват и от радиоактивния разпад на тритий. Но първичният хелий-3 — веществото, което се е синтезирало след Големия взрив — се събира в облаци от газ и прах, наречени мъглявини, които пораждат звезди като нашето Слънце и, разбира се, планети като Земята.

Екипът изследва скоростта, с която хелий-3 изтича от Земята през мантията й и я използва, за да оцени общото количество изотоп, който може да бъде в ядрото на нашата планета. Тяхното изследване е публикувано миналата седмица в Geochemistry, Geophysics, Geosystems.

„Чудо на природата и улика за историята на Земята е, че все още има значително количество от този изотоп във вътрешността на Земята“, разказва Питър Олсън (Peter Olson), геофизик от Университета на Ню Мексико и водещ автор на новото проучване в изданието на Американския геофизичен съюз. Олсън добавя, че около 2 кг хелий-3, които изтичат от планетата годишно, са „приблизително достатъчни, за да напълнят балон с размера на бюрото ви“.

Водеща идея за това как се е формирала нашата слънчева система е теорията за слънчевата мъглявина, при която облак от въртящи се отломки се концентрира, образувайки Слънцето и планетите в продължение на милиарди години. Екипът на Олсън съобщава, че по-голямата част от изтичането на хелий-3 идва от системата на Средноокеанския хребет на Земята. Те смятат, че хелий-3 в ядрото на планетата се е натрупал, когато Земята е била в ранните етапи на своето формиране.

Датиране

Хелий-3 е рядък изотоп, обикновено стар поне колкото самата Земя, за разлика от своя събрат, намиращ се в изобилие - изотопа хелий-4, образувал се от разрушаването на елементи, появили се на Земята много по-късно, като уран и торий. Това означава, че колкото по-голямо е съотношението на хелий-3 спрямо хелий-4 в пробите от лава, толкова по-стара е вероятно пробата.

Неизвестно е колко хелий-3 всъщност е затворен в ядрото, докато се е образувало, и колко е изтекло оттогава. Ако изследователите открият, че други газове, свързани с мъглявините като водород, се изпускат от Земята на сходни места и дали това се случва със скоростта на хелий-3, това би било знак, че ядрото наистина е мястото, където се крие хелият.

Като цяло екипът изчислява, че може да има между 1 милион и 1 милиард тона хелий-3 в ядрото. Това е огромен диапазон, но Олсън отбелязва в съобщението, че „има много повече загадки, отколкото сигурност“.

Независимо от истинското количество обаче, изтичането на хелий подкрепя теорията за слънчевата мъглявина, като издайнически флатус, който нашата планета бавно изпуска повече от 4 милиарда години.

Справка: Primordial Helium-3 Exchange Between Earth's Core and Mantle
Peter L. Olson,Zachary D. Sharp
Geochemistry, Geophysics, Geosystems, First published: 28 March 2022 https://doi.org/10.1029/2021GC009985

Източник: Gas From the Big Bang May Be Trapped Inside Earth Helium-3 is leaking from Earth, and it's an intriguing clue as to how our planet formed. Isaac Schultz, Gizmodo

Някой си

06.04 2022 в 21:26

Въйййй, глей ся, доколкото знам, голямото буммм е станало къде 14 милиарда и 500 милиона години преди Новата ера! Нашата звездна система се е образувала преди 6 милиарда години, а нашата планета Земя - преди около 4,5 милиарда години! Хелий 3 да изтича от голямото буммм, някак си не се връзва! Меко казано, заглавието е за лаици!