Открит е метеорит на около възрастта на Земята - 4,6 милиарда години

Метеоритът е рядък въглероден хондрит.

Ваня Милева Последна промяна на 23 юли 2021 в 00:01 22506 0

Фрагмент от метеорита. Кредит: David Clarke/EAARO

Малък фрагмент от скала, намерен във Великобритания, се оказа, че съдържа жизненоважна информация за формирането на Слънчевата система и за произхода на самия живот.

Той не се е образувал тук на Земята, а произлиза от някъде около орбитата на Марс.

Изхвърлен от гравитационните взаимодействия или сблъсък между астероиди, фрагментът се е понесъл в необятното пространство, за да премине през нашата атмосфера, за да падне на Земята като метеорит.

Метеоритът е от най-ранните дни на Слънчевата система, датиран приблизително на 4,6 милиарда години, каквато е и приблизително и възрастта на Земята, която е определена на около 4.54 милиарда години, с точност ± 0.05.

Метеоритът е намерен в Глостършир през март от Дерек Робсън (Derek Robson), жител на Лофборо, Англия, и ръководител на отдела по астрохимия в Източноанглийската организация за астрофизични изследвания (EAARO). Метеоритът е намерен в отпечатъка на подкова, оставен в полето, според Университета в Лафборо.

Космическата скала е въглероден хондрит, рядка категория, която съставлява само 4% до 5% от метеоритите, намерени на Земята. Тези метеорити идват от астероидния пояс между Марс и Юпитер и са се образували в зората на Слънчевата система. Интригуващо е, че те често съдържат органични или въглеродни съединения, включително аминокиселини, които изграждат основните градивни елементи на живота. Това повдига въпроси дали тези метеорити съдържат улики за това как живите същества са се появили за първи път в Слънчевата система.

За разлика от други космически отломки, този скален фрагмент не е издържал на силния сблъсък и силната топлина при създаването на планетите и луните на Слънчевата система.

По-скоро метеоритът „е бил там, някъде покрай Марс, недокоснат, преди създаването на която и да е от планетите“, обяснява Шон Фаулър (Shaun Fowler) от Университета в Лофборо, „което означава, че имаме рядката възможност да изследваме парче от нашето най-ранно минало".

При голямо увеличение с помощта на електронен микроскоп са видими сферични минерални перли, наречени хондрули, вградени в метеорита. Кредит: Derek Robson/The Loughborough Materials Characterisation Centre

Скалният фрагмент е малък, с цвят на въглен и крехък, нещо като парче разпадащ се бетон. Метеоритът е направен предимно от минерали като оливин и филосиликати, обяснява Фаулър, както и от сферични зърна, наречени хондрули, които са били частично разтопени зърна, включени в астероида, когато се е образувал за първи път.

"Но съставът е различен от всичко, което бихте открили тук на Земята, и потенциално се различава от всички други открити метеорити - той вероятно съдържа някаква неизвестна досега химия или физическа структура, невиждана досега в други регистрирани проби от метеорити", отбелязва Фаулър.

Три изгледа на рядък въглероден хондрит, намерен в Англия: с просто око (вляво), с оптичен микроскоп (в средата) и с електронен микроскоп (вдясно). Кредит: Derek Robson/The Loughborough Materials Characterisation Centre

Изследователите от Университета в Лофборо и EAARO използват електронна микроскопия за изследване на повърхността на метеорита с точност до нанометър (една милиардна част от метъра), както и техники, наречени вибрационна спектроскопия и рентгенова дифракция, които им позволяват да се задълбочат в структурата на химичните вещества в минералите в метеорита. Ако екипът успее да потвърди наличието на аминокиселини в пробата, констатациите могат да разкрият нова информация за това как ранната геохимия на Слънчевата система поставя началото на живота. Изследването на метеорита все още е в начален етап.

„На този етап научихме доста, но това е само началото“, заявява Санди Дан (Sandie Dann), химик от Университета в Лафборо.

Източник: 4.6 billion-year-old meteorite found in horseshoe footprint, Live Science