Открит е може би първият радиосигнал от екзопланета (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 17 декември 2020 в 10:23 12250 0

В това художествено изображение на системата Tau Boötes b са показани линиите, представляващи невидимото магнитно поле, защитаващо горещата планета от типа на Юпитер от слънчевия вятър. Кредит: Jack Madden/Cornell University

Наблюдавайки космоса с масив радиотелескопи, международен екип учени е открил радиоимпулси, излъчвани от съзвездието Воловар (Boötes) - това може да е първото радиоизлъчване, уловено от планета извън нашата слънчева система.

Екипът, ръководен от Джейк Търнър (Jake D. Turner) от Университета Корнел, Филип Зарка (Philippe Zarka) от Обсерваторията на Париж към Парижкия Sciences et Lettres University и Жан-Матиас Грисмайер (Jean-Mathias Griessmeier) от Университета на Орлеан ще публикува своите открития в предстоящата научноизследователска секция на Astronomy & Astrophysics, на 16 декември (2020).

„Представяме един от първите намеци за откриване на екзопланета в радиосфера“, коментира Търнър. „Сигналът е от системата тау Воловар (τ Boötes), която съдържа двойна звезда и екзопланета. Ние привеждаме доводи, че емисията е от самата планета. Съдейки по силата и поляризацията на радиосигнала и магнитното поле на планетата, това е съвместимо с теоретичните прогнози".

Сред съавторите е постдокторантът на Търнър Рей Джаявардана, деканът на Харолд Танер от Колежа на изкуствата и науките и професор по астрономия.

„Ако бъде потвърдено чрез последващи наблюдения, това откриване на радиосигнал отваря нов прозорец на екзопланетите, като ни дава нов начин да изследваме извънземните светове, които са на десетки светлинни години“, заявява Рей Джаявардана (Ray Jayawardhana), съавтор и научен ръководител на Търнър, декан на Колежа на изкуствата и науките и професор по астрономия.

Кредит: Ryan MacDonald/Carl Sagan Institute

Използвайки нискочестотен масив (LOFAR - Low Frequency Array), радиотелескопска мрежа, разположена главно в Холандия, Търнър и колегите му разкриват радиоимпулси от звездна система, в която се намира т. нар. "горещ Юпитер", газообразна гигантска планета, която е много близо до собственото си слънце. Екипът наблюдава и други потенциални кандидати за радиоемисии от екзопланети в системите 55 Cancri (в съзвездието Рак) и Upsilon Andromedae (в Андромеда). Само екзопланетната система Tau Boötes - на около 51 светлинни години - показва значим радиоподпис, уникален потенциален поглед към магнитното поле на планетата.

Наблюдението на магнитното поле на екзопланета помага на астрономите да дешифрират вътрешността и атмосферните свойства на планетата, както и физиката на взаимодействията между звездата и планетата, отбелязва Търнър, член на Института Карл Сейган към Корнел.

Магнитното поле на Земята я предпазва от опасността от слънчевия вятър като поддържа планетата обитаема. „Магнитното поле на подобни на Земята екзопланети може да допринесе за възможното им обитаване като защитава атмосферата им от слънчев вятър и космически лъчи и защитава планетата от загуба на атмосферата“, коментира Търнър.

Преди две години Търнър и колегите му изследват радиосигнала на Юпитер и мащабират тези емисии, за да имитират възможните сигнатури от далечна екзопланета, подобна на Юпитер. Тези резултати стават шаблон за търсене на радиоизлъчване от екзопланети на разстояние от 40 до 100 светлинни години.

След като претърсват близо 100 часа радионаблюдения, изследователите успяват да намерят очаквания подпис на "горещ Юпитер" в тау Воловар. „Научихме от нашия собствен Юпитер как изглежда този вид находкаа. Търсихме го и го намерихме”, заявява Търнър.

Подписът обаче е слаб. „Остава известна несигурност, че откритият радиосигнал е от планетата. Необходими са още наблюдения“, коментира астрономът.

Търнър и неговият екип вече са започнали кампания, използвайки множество радиотелескопи, за да проследят сигнала от тау Воловар.

Справка: “The search for radio emission from the exoplanetary systems 55 Cancri, upsilon Andromedae, and tau Boötis using LOFAR beam-formed observations” by J.D. Turner, P. Zarka, J.-M. Griessmeier, J. Lazio, B. Cecconi, J.-E. Enriquez, J.N. Girard, R. Jayawardhana, L. Lamy, J.D. Nichols and I. Pater, 16 December 2020, Astronomy & Astrophysics.

DOI: 10.1051/0004-6361/201937201