16 декември 2018
  •  Говорят медиците

Открит е нов източник на кръвни клетки в човешкото тяло

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 01 декември 2018 в 00:1639950

През последните няколко години изследователите започнаха да срещат при пациенти, претърпели чревна трансплантация, наличието на т. нар. кръвен химеризъм - това означава, че те произвеждат не само собствените си кръвни клетки, но имат и клетки, които принадлежат и техния донор.

Откритието означава, че костният мозък не е единственото място, където се произвеждат нови кръвни клетки, а и нашите черва също съдържат хематопоетична тъкан, която може да произвежда поток от червени и бели клетки в кръвоносната ни система, съобщава ScienceAlert.

Проучването е публикувано в Cell Stem Cell.

Не е известно със сигурност колко кръв произвежда чревната тъкан, но учените предполагат, че може да достигне до 10% от общия обем на кръвта в организма. А това не е малко.

Нормално е от почти всеки трансплантиран орган да останат кръвни клетки, поне до известна степен. Но тези донорни кръвни клетки се наблюдават прекалено дълго в реципиента и това на пръв поглед е доста странно.

За да разберат какво се случва с чуждите клетки в дългосрочен план, откривателите на този странен вторичен източник проследиха 21 реципиента с трансплантация на червата в продължение на пет години.

По време на наблюдението те не само успяват да открият чуждите хемопоетични стволови и прогениторни клетки (HSPC) в чревната лигавица на донора, но и да ги идентифицират в тънките черва, черния дроб и лимфните възли. Освен това, с течение на времето, тези клетки постепенно се заместват от собствените произвеждащи кръв тъкани на реципиента.

На пръв поглед това трябва да е сериозна причина за безпокойство. Белите кръвни клетки са "пехотата" на имунната система на организма, те атакуват чуждите нашественици.

Трансплантираният орган не се възприема от тях като нещо "свое", поради което са необходими мощни лекарства за подтискане на имунния отговор, които да се противопоставят на отхвърлянето.

Очевидно е, че белите кръвни клетки, произведени от присадения орган, също трябва да възприемат като чужди тъканите на получателя, което ги кара да нападат на свой ред тялото му, което е известно като заболяване трансплант срещу гостоприемник, поради имунния конфликт между донорните и реципиентните клетки. Както се оказа, противоположните фракции на белите клетки някак успяват да се „споразумеят”.

„В нашето изследване показахме, че има някакъв вид имунен кръстосан диалог между двата набори кръвни клетки, които защитават транспланта от имунната система на пациента и пациента от трансплантацията”, коментира Меган Сийкс (Megan Sykes), ръководител на изследователската група от Колумбийския център за транслационната имунология.

Графично представяне на кръвните клетки на донор и реципиент, Megan Sykes

Чревните трансплантации имат висока степен на неуспех от около 50% през първите пет години. Като се има предвид голямото натоварване на лимфната тъкан в органа, при 5 до 9% от пациентите може да възникне реакция на транспланта срещу гостоприемника. Тези проучвания ще позволят да се научи повече за този процес и да донесе осезаеми ползи за бъдещите трансплантации.

10 декември 2018 в 10:454988