Открит е първият фосил на нелетящ динозавър, запазен в позата, в която мъти яйцата си

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 10 януари 2021 в 00:15 7833 0

Възстановка на раптора - в бяло са показани запазените кости от скелета на възрастния динозавър. Кредит: Shundong Bi et al./Science Bulletin 2020

Трудно е да си представим могъщия T. rex, да мъти деликатно току-що снесени яйца, но ново изследване на фосил на овираптор предполага, че това поведение наистина е било практикувано от някои динозаври.

Фосилът на първия нелетящ възрастен динозавър, седнал върху яйца, съдържащи ембрионални останки, е подробно описан в Science Bulletin. Нещо повече, ембрионите са били на различни етапи от развитието си, което предполага, че яйцата са щели да се излюпят по различно време - нещо, което обикновено се определя от момента, в който родителят започне да мъти.

„Това не е първият път, когато овирапторид е открит в такава поза, нито това са първите намерени ембриони на овирапториди“, разказва авторът на изследването Шундонг Би (Shundong Bi), професор в Университета на Индиана в Пенсилвания. „Но това е първият път, когато възрастен индивид е намерен върху яйца, съдържащи ембриони. Това е и първият гнездящ овирапторид, открит извън пустинята Гоби. "

Мътенето, наблюдавано при кокошките, които седят върху яйцата си, за да ги инкубират по време на ембрионалното развитие, се смята за малко вероятно поведение при нелетящите динозаври, чиито тежки тела със сигурност биха смачкали яйцата. Тази нова вкаменелост, открита в близост до Ганджоу, Китай, е първата, която е запазила нелетящ динозавър върху яйца, в които все още са запазени останки на ембрионите. Изследователите смятат, че присъствието на възрастен индивид върху яйца, съдържащи ембриони в напреднал стадий на растеж, осигурява силна подкрепа за хипотезата, че някои нелетящи динозаври все пак мътят.

Интересното е, че ембрионите вътре в яйцата са на различни етапи на развитие, което предполага вероятността да се излюпят по различно време.

(a) Снимка (b) Интерпретативна рисунка на костите и гастролитите в бяло и яйцата, когирани с цветове по слоеве А - червено, В - зелено, С - синьо. Кредит: Shundong Bi et al./Science Bulletin 2020

„Асинхронното излюпване не е широко разпространено сред динозаврите“, обяснява Би. „Това явление, известно като асинхронно излюпване, е доста своеобразно и необичайно дори при съвременните птици, живите потомци на динозаврите.“

Според изследователите техните открития показват, че еволюцията на репродуктивната биология при архозаврите от линията на птиците (голяма група гръбначни животни, предци на динозаврите и птерозаврите, представена днес от птиците) е била сложна, а не линейният процес, който се е предполагал преди. Те предполагат, че някои аспекти на възпроизвеждането на нелетящите тероподи може да са били уникални за тези динозаври и да не са били предадени на предците на летящите динозаври, от които в крайна сметка са се развили съвременни птици.

Скорошни изследвания подробно описват как характеристика на полета вероятно еволюира два пъти при динозаврите, преди клонът, съдържащ предците на съвременните птици, да се появи в картината. Тази нова идея предполага, че по-нататъшни черти на летящите динозаври и животните, може да са били споделяни от някои от техните далечни братовчеди.

Източник: IFLScience - World-First Fossil Shows Oviraptor Incubating Its Eggs Like A Bird When It Died