15 декември 2019
  •  Говорят медиците

Открита е може би първата двойка, обикалящи една около друга екзопланети (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 21 септември 2016 в 10:0036800

Екип от астрономи откри в група звезди на 65 светлинни години от нас две планети, които не се въртят около звезда, на една около друга, съобщи Space.com

Ако това наистина е така, тогава това е една от първите двойни екзопланети, планети, че гравитационно свързани помежду си.

В случая думата "ако" е важна, тъй като те може да не са планети, а кафяви джуджета - обекти, които образуват нещо като преходна зона между планети и звезди.

Екипът, ръководен от Даниела Галифи (Daniella Gagliuffi) от Университета на Калифорния, идентифицира двата обекта, докато търси кафяви джуджета, които да биха могли да им помогнат да намерят най-ниската граница на маса между кафяво джудже и тежка, газообразна екзопланета.

За разлика от звездите, кафявите джуджета не могат да създадат достатъчно налягане, за да може изгарящият водород да се превърне в хелий. Те могат да превръщат водорода само до деутерий или "тежък" водород (вж "Какво не достига на кафявите джуджета, за да станат звезди").

Движението на Плутон и масивния му спътник Харон. То става около масовия център на двете тела, който е извън или близо до повърхността на Плутон.

В кафявите джуджета с маса над маса 13 пъти тази на Юпитер започва синтез на деутерий, а под тази граница те са твърде леки за такива процеси и се определят вече като планети, макар и газови гиганти.

Двойката обекти, намерена от екипа на Даниела Галифи са 14 и 15 пъти по-масивни от Юпитер, на възраст между 200 и 300 милиона години. Наистина 14 и 15 юпитерови маси ги определя като кафяви джуджета, а не екзопланети. Но допустимата грешка на масите е толкова голяма, че и двата обекта може да се окажат по-леки от 13 юпитерови маси. Ако това е така, имаме двойка екзопланети.

Разстоянието между тях е около 1,5 милиарда км. Въпреки, че звучи като огромно разстояние - това е 10 пъти разстоянието между Земята и Слънцето, което е наистина изключително тясно за обекти от две различни системи.

По-нататъшните изследвания трябва да покажат дали наистина става въпрос за двойка заедно въртящи се екзопланети, кафяви джуджета или или една извънслънчева планета и кафяво джудже.