Открита е най-близката до нас голяма и потенциално обитаема „суперземя“ (видео)

Разположена само на 30 светлинни години, екзопланетата, GJ 357 d може да е подходяща за живот и е достатъчно близо за подробни наблюдения.

НаукаOFFNews Последна промяна на 01 август 2019 в 10:29 8719 0

Само на 31 светлинни години от Земята, екзопланетата GJ 357 d улавя светлина от своята звезда GJ 357, в тази концепция на художник.Кредит: Jack Madden/Cornell University

Космическият телескоп TESS откри „най-близката до нас“ суперземя - камениста екзопланета, малко по-голяма от Земята и теоретично подходяща за развитие на живот.

За това се съобщава в статия, публикувана в списанието Astronomy & Astrophysics.

Системата GJ 357 се намира в съзвездието Хидра, на 31 светлинни години от нас. В центъра му е звезда от М клас, червено джудже с маса три пъти по-малка от Слънцето, около която се въртят поне три планети. Един от тях - GJ 357 d - е в „зоната на обитаемост“ на звездата, така че температурата на нея е подходяща за поддържане на вода в течно състояние.

Още през февруари TESS определи, че звездата GJ 357 периодично намалява яркостта си на всеки 3,9 дни, откривайки планетата GJ 357 b - с около 22% по-голяма от Земята и по-гореща. Последвалите наблюдения установиха следи от още две планети и тогава Лиза Калтенегер (Lisa Kaltenegger) и нейните колеги от Университета Корнел решават да разгледат системата по-отблизо. Те събират архивни данни за последните няколко десетилетия и намират още информация за системата GJ 357.

Този път учените не вземат предвид резултатите от транзита - преминаването на планетите на фона на звездата, а влиянието, което оказва върху тях гравитацията на GJ 357. Според изчисленията втората планета GJ 357 е поне 3,4 пъти по-масивна от Земята и се затопля над 120° C. А най-външната, GJ 357 d, извършва пълна обиколка за почти 56 дни. Той е около пет пъти по-близо до звездата, отколкото Земята до Слънцето, но GJ 357 е по-студена и тъмна, така че планетата остава в „обитаемата зона“.

Учените моделират спектралните сигнали, които GJ 357 d може да произвежда, като вземат предвид различния климат, наличието на вода, атмосферния състав и други подобни. „Ако планетата GJ 357 d има доста плътна атмосфера, течната вода може да остане на повърхността ѝ, както на Земята“, коментира Лиза Калтенегер. "И можем да забележим тези признаци на живот с новите телескопи, които вече се подготвят за работа".

Източник: TESS satellite uncovers ‘first nearby super-Earth’, Cornell Chronicle