Открита е първата суперземя в Слънчевата система?

Наука ОFFNews Последна промяна на 11 декември 2015 в 11:03 13591 3

Открит е неизвестен досега далечен обект в нашата Слънчева система в посоката на Алфа Кентавър, може би дори по-голям от Земята.

Откритието е направено по данни от радио интерферометъра на телескопите в Атакама (Atacama Large Millimeter Array - ALMA) и публикувано в arXiv на 8 декември, 2015.

Разстоянието, а заради това и размера на обекта са неизвестни. Само две наблюдения не са достатъчни да определят и орбитата му. Той може да се окаже и близо до нас, но по-вероятно той да се окаже най-далечният транснептунов обект. Дори и да не е така, откритието е много важно, съобщава spaceref.com.

Радиотелескопът ALMA

ALMA се състои от 66 радиотелескопа с чинии с диаметър от 12 м и 7 м, които наблюдават милиметровия и субмилиметровия диапазон на излъчване. На Земята няма друг радиотелескоп, който дори само да се приближава по чувствителност и разделителна способност до ALMA.

Студен газ и прах обикновено са източниците в милиметровия и субмилиметровия диапазон, но обектите на ръба на Слънчевата система също излъчват в този диапазон. В същото време те не могат да се открият с инфрачервените телескопи, така че само ALMA може да наблюдава такъв обект.

Нов член в Слънчевото семейство

И така през юли 2014 г. за първи път в посока на Алфа Кентавър А и B астрофиците са забелязали неясен обект. За втори път е регистриран през май 2015, този път по-ясно. Ако това е още един обект в системата Алфа Кентавър, която е на 4 светлинни години от нас, с подобна яркост би трябвало да бъде само червено джудже. Но в този случай отдавна щеше да регистрирано от инфрачервените телескопи.

И тъй като обектът не принадлежи към системата Алфа Кентавър, той трябва да е много по-малък и по-близо до нас. Според някои астрофизици това вероятно е един необичаен транснептунов обект на разстояние около 100 астрономически единици (AU) от Слънцето или 100 пъти повече от разстоянието между Земета и Слънцето. По този начин става най-далечният познат обект в Слънчевата система и е може би по-малък от размера на Плутон.

Но авторите на публикацията имат друга хипотеза - обектът се намира на разстояние 300 AU и по размер е един и половина пъти по-голям от Земята.

Първата суперземя в Слънчевата система?

Суперземя се наричат клас планети, чиято маса надвишава масата на Земята, но е значително по-малко, отколкото на масата на газовите гиганти. Терминът "суперземя" описва само масата на планетата, а не зависи от степента на близост до нейната звезда, температура, обитаемост или каквито и да било други критерии.

Досега се смяташе, че в Слънчевата система няма планети от тази категория - най-голямата земеподобна планета в Слънчевата система е Земята, а всички по-големи планети имат най-малко 14 пъти масата на Земята.

Възможността да е открита суперземя в Слънчевата система не е изключена, тъй като скорошни наблюдения на транснептуновите обекти доведоха до предположения, че една или две суперземи може да се крият по външните граници на Слънчевата система.

Възражението срещу тази версия е, че алфа Кентавър и съответно, откритият обект имат твърде голям наклон на орбитата: 79 градуса. А дори планетата джудже Седна, която е на разстояние от Слънцето 86 AU има наклон само 12 °. Възможно ли е да има член на Слънчевата система с толкова голям ъгъл на орбитата си?

По-нататъшните наблюдения на обекта вероятно ще дадат отговор на тези въпроси.

11.12 2015 в 19:40

Ние само предаваме какво твърдят другите. Ако не забелязвате заглавието е със въпросителна.
Сам казвате:
"В статията в arxiv се говори за открит неопределен "submm" обект, който може да е както супер-земя".

Казваме и че има възражение, съмнения и други варианти.

11.12 2015 в 14:15

Малко пресилено е да се твърди на този етап, че била открита „нова Суперземя“. В статията в arxiv се говори за открит неопределен "submm" обект, който може да е както супер-земя (или екстремно отвъд-нептуново тяло), така и студено кафяво джудже.

11.12 2015 в 13:35