21 януари 2020
  •  Говорят медиците

Открита е вода на далечна екзопланета

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 06 януари 2016 в 14:2126880
Концепция на художник изобразяваща планетната система. Снимка: NASA / JPL-Caltech

Признаци за наличието на вода на екзопланетата HAT-P-26б от екип от астрономи. Предположението на изследователите обаче тепърва трябва да бъдат потвърдено или опровергано.

Изводът на учените под ръководството на Кевин Стивънсън (Kevin Stevenson) е въз основа на данни от инструмента Low Dispersion Survey Spectrograph 3C (LDSS-3C), разположен в обсерваторията в Чили Лас Кампанас и на данни от космическия телескоп Spitzer, пише phys.org.

Изследването е публикувано в arxiv.

Според изследователите, в атмосфера на планетата HAT-P-26б, която се намира в съзвездието Дева и е подобна на нашия Нептун, има следи от водна пара и това може да е признак за наличието на вода.

Екзопланетата е открита с помощта на така наречения "транзит", метод с който се откриват екзопланети като се наблюдава преминаването им на фона на тяхната звезда. Когато планетата е пред звездата, светимостта й пада. Това позволява да се определи размера на планетата, но и някои други параметри като плътността.

Планетата HAT-P-26b е на 437 св. години от нас. Масата на небесно тяло може да се сравни с масата на Нептун и е също газов гигант. Приблизително половината от масата е съсредоточена в ядрото, а другата половина е от атмосферата на планетата, която най-вероятно е от водород, хелий. Една обиколка около своята звезда екзопланетата прави всеки 4.23 дена. Звездата HAT-P-26 е "оранжево джудже". Тя има маса 81% от Слънчевата и радиус, равен на 78% от слънчевия радиус. Температурата на повърхността й е 5079 K, а възрастта на звездата, според учените, е 9 милиарда години. Това е една "преклонна" възраст предвид, че Вселената ни е на 13.8 млрд години.