27 май 2020

Открита е за първи път система от пет слънца

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 09 юли 2015 в 17:3722650
Снимка: ВВС

Международен екип астрофизици за първи път открива система от пет малки звезди, две от които са разположени на изключително близко разстояние една до друга.

Резултатите от техните изследвания са публикувани в списание Astronomy & Astrophysics.

Системата 1SWASP J093010.78 + 533859,5 се намира на разстояние 250 светлинни години от Земята в съзвездието Голяма мечка. Учените са успели да я открият с помощта на проекта SuperWASP (Wide Angle Search for Planets), който включва два роботизирани телескопа, разположени на Канарските острови и в Южна Африка.

Система 1SWASP J093010.78 + 533859,5 Изображение: Marcus Lohr

Системата се състои от две двойни звезди, около една от които се върти петата звезда. Двете двойни звезди обикалят около общия си масов център на разстояние от 21 милиарда км. Разстоянието между звездите от едната двойка е толкова малко, че външните им слоеве се докосват.

Разстоянието между звездите в друга двойка е около 5 милиона км, а около тях се върти петата звезда. Всичките пет звезди в системата 1SWASP J093010.78 + 533859,5 въртят в една и съща равнина, което означава, че най-вероятно произлизат от един акреационен диск.