15 декември 2019
  •  Говорят медиците

Палеонтолозите намериха роднина на T. Rex - вегетарианец

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 28 април 2015 в 09:5533780

Въпреки, че новооткритият в Чили динозавър е тясно свързан с прословутия хищник тиранозавър рекс, той се оказва еволюционен пъзел, тъй като е предпочитал за храна растенията.

При разкопките, учените са били убедени, че са открили едновременно няколко скелети на различни динозаври, толкова необичаен по тяхно мнение е новият динозавър, наречен ​​Chilesaurus diegosuarezi. Генеричното име е свързано със страната, където е намерен, а видовото име е в чест на Диего Суарес - седемгодишно момче, което е намерило фосилите на чилизавъра. Момчето е търсил декоративни камъни и изведнъж се натъкнало на една вкаменена кост. Бащата на детето, Мануел Суарес, след като разгледал находката, решил, че синът му открил няколко нови вида. Но, както се вижда от по-нататъшните проучвания, това били останки на около десет броя Chilesaurus diegosuarezi, а няколко скелета са почти пълни.

Заради своят необичаен строеж чилизавърът си спечелва прякора динозавър-птицечовка, разказва Science Daily. Точно както при австралийската птицечовка, в структурата на ​​Chilesaurus diegosuarezi има белези на различни динозаври.

По задните си крака, зъбите си и дългата си шия, чилизавърът прилича на тревопасните гиганти от групата зауроподите (Sauropoda), а по предните си лапи - къси и само с два слаборазвити пръста е много подобен на тиранозаврите.

Chilesaurus diegosuarezi е в групата на динозаврите тероподи - група, която събира най-известните месоядни динозаври като велосираптори и тиранозаври и от която са еволюирали съвременните птици. До сега известни бяха тревопасни тероподи само близки роднини на птиците, но чилизавърът показва, че вегетарианството се е появило у тероподите много по-рано, отколкото се мислеше.

Д-р Фернандо Новас (Fernando Novas), от Музея на природните науки в Буенос Айрес, Аржентина, ръководител на изследването на Chilesaurus заяви: " Chilesaurus е първият пълен динозавър от Юрския период, открит в Чили и представлява един от най-пълните и анатомично правилно документирани динозаври тероподи от южното полукълбо."