Първата карта на Плутон. Новите имена на местности на Плутон

Наука OFFNews Последна промяна на 09 юли 2015 в 10:49 6090 0

Кредит NASA / JHUAPL / SWRI

Екипът на мисията New Horizons създаде карта на повърхността на планетата джудже Плутон. Нейната тестова версия може да се види вече с програмата Google Earth.

Това се съобщава на интернет страницата на NASA.

Най-новата версия на картата е комбинация от снимки, получени в периода от 27 юни до 3 юли 2015 г. При снимките са взети данни за яркостта от прибора Lorri, заснимащ черно-бели изображения с висока резолюция и данни за цвета от камерата MVIC на прибора Ralph, която прави цветни снимки с по-ниска резолюция.

На картата на Плутон се виждат райони с различни цветове, форми и размери. Особено се подчертават по-тъмните петна в неговата екваториална област.  Дължината на най-дългата тъмна част на екватора е три хиляди километра.

В центъра на екваториалната област на картата може да се види ярка кръгла зона с диаметър около 1,6 км. Според учените, тя може да се е образувала от ледени форми на метан, азот и въглероден окис. Вдясно по екватора, можете да се видят четири тъмни петна, естеството на които не е ясно засега.

Най-вляво на картата има област с диаметър около 350 километра, изгледът на която напомня смътно на кратер. Но учените досега не са правили интерпретациия на полученото изображение. Според прогнозите на 14 юли 2015 г., когато New Horizons ще подходи на разстояние 12 500км до Плутон, тогава ще може да се проведе по-пълно изследване на повърхността му.

Карта на Плутон. Изображение: NASA / JHUAPL / SWRI

Гео (плуто)графията на Плутон

Екипът, работещ със сондата New Horizons официално представи списък в IAU – Международния астрономически съюз. Той е единствената в света организация, упълномощена да дава официални наименования на небесните тела. Така, че никога не вервайте на мошениците, предлагащи да си купите звезда - те просто печелят пари. Списъкът от имена за Плутон и най-големия му спътник Харон е бил съставен на основата на предложения, постъпили от интернет в рамките на кампанията Our Pluto.

На участниците предложили да представят своите идеи за Плутон в шест категории: "известни космически апарати", "учени и инженери", "откриватели", "обитатели на подземния свят", "обекти на подземния свят" и "пътешественици на подземния свят" - последните три, очевидно разработват обичайната нрачна тема за Плутон и компанията му.

Обектите на Харон се предлага да имат имена на измислени пътешественици, местности, кораби и автори на подобни произведения. На същата тема са и имената на по-малките спътници: Стикс - "речни божества"; Никта - "нощни създания", Цербер - "кучета от историята, литературата, митологията," Хидра - "легендарни змии и дракони."

След онлайн гласуване, в което взеха участие стотици хиляди хора от цял свят, списъкът е определен и внесен в IAU. Той включва общо 159 названия.

"Нямах представа колко много истории за пътешествия в подземния свят има по света сред различните култури," - каза по този повод, Марк Шоуолтър (Mark Showalter), един от участниците на мисията New Horizons, който е ръководел избора на заглавия.

Ще ви изброим по-интересните от тях.

Плутон и мрачната му компания. Картина на Agostino Carracci.

Плутон:

Космически кораби и апарати: съветско-руските "Спутник", "Союз", "Луна", японския Hayabusa, американските совалки Columbia и Challenger. Учени и инженери: Джеймс Елиът (открил на атмосферата на Плутон), Пърсивал Лоуел (астрономът-любител, открил каналите на Марс), Виктор Сафронов (теоретическо описал образуването на планетите в Облака на Оорт) и самия Ян Оорт. Първооткриатели и пътешественици: Купе (полинезийски открывател на Нова Зеландия), Тензинг Норгей (един от първите на Еверест), Жак-Ив Кусто. Подземни обитатели: Ктулху (от произведенията на Хауърд Лъвкрафт), Балрог и Моргот (по Джон Толкин), Анубис. Подземни обекти: гръцките Тартар и Елизиум(елисейските полета), Пандемониум (от "Изгубеният рай" на Милтън). Пътешественици в подземния свят: Херакъл, Вергилий, Беатрис, Слайпнир.

Харон:

Измислени пътешественици: Кирк и Спок (герои от "Стар трек"), Скайуокър, Хан Соло и Лея (от "Звездни войни"), Алиса (от Луис Карол), Немо (от Жюл Верн), Гилгамеш и Насредин. Измислени местности: Вулкан (планета – родина на капитан Спок от "Стар трек"), Шир и Мордор, Татуин и Криптон. Измислени кораби: "Серенити" (от едноименния филм), "Тардис" (от "Доктор Ху"), "Ностромо" (от книгата на Джоузеф Конрад), "Арго" (отз гръцката митология), Галактика (Battlestar Galactica), Летящия холандец. Автори: Дъглас Адамс, Аркадий Стругацки, Станислав Лем, Стенли Кубрик, Луис Карол.