Първото реално доказателство за съществуването на Тея

Наука ОFFNews Последна промяна на 09 април 2015 в 10:13 8012 0

Кредит Dana Berry; Quelle: Robin Canup, Southwest Research Institute

Малки различия в пропорциите на изотопа волфрам-182 в земните и лунните скали е показал, че Луната се е образувала в резултат на сблъсък на млада Земя със протопланетата Тея и постепенно са се натрупали разтопени остатъци от сблъсъка, които са формирали нашия спътник, се казва в статия, публикувана в списание Nature, съобщава ScienceDaily.

През последните 30 години доминира мнението, че Луната се формира в резултат на сблъсъка на протопланетата Тея с прото Земята. Сблъсъкът е довел до изхвърлянето на материал от ранната Земя и Тея в космоса и от него се е формирала Луната. Тази теория обяснява добре масата на Луната, ниско съдържание на желязо в нея, както и други параметри.

Но при такъв сблъсък би трябвало значителна част от материала на Луната да е от хипотетичната Тея и по състав трябва да е различен от Земята - точно както Земята се различава от по-голямата част от небесните тела от Слънчева система. Но всъщност, съставът на Земята и Луната е много подобен, дори по съотношението на изотопите на много метали и други елементи.

Ричард Уокър (Richard Walker) от Университета на Мериленд и екипът му са открили, че все пак има разлика в изотопния състав на лунните и земните скали.

Както обясняват учените, протопланетният диск, от който са се образували Земята и другите планети, е бил пълен с огромен брой краткотрайни изотопи, чиито полуживот е кратък по космически стандарти или десетки милиони години. В момента на образуването на първите планети тези изотопи са изчезнали, оставяйки следи под формата на продукти на разпада, а по тяхното съотношение може да разбере къде и как да се е образувало едно или друго небесно тяло.

Уокър и неговите колеги са насочили вниманието си върху волфрам-182 - сравнително рядък изотоп на този метал, който се е получил в началото на Слънчевата система, в резултат на разпада на хафний-182. Ако Луната е наистина родена след сблъсъка на Тея с прото-Земята, то тогава процентът от този изотоп в нейните скали трябва да бъде по-висок по различни геохимични причини

Фактите показват, че Земята и  Луната, са събирали още материал след основния сблъсък и че Земята събира повече отломки и прах. Този нов материал съдържа много волфрам, но сравнително малко от по-лекия изотоп волфрам-182, така че Земята трябва да има по-малко волфрам-182 от Луната.

Следвайки тази идея, екипът на Уокър и една друга независима група геолози от университета в Мюнстер (Германия) са изчислили процента на волфрамовите изотопи в скалните проби донесени на Земята от експедицията "Аполо 16".

Тези измервания показали, че в лунните скали наистина се съдържа повече волфрам-182 - 27 части на милион повече, отколкото в недрата на земята. Това показва, че Луната наистина е родена от сблъсъка на прото Земята с Тея като изхвърлената материя се е смесила напълно, ако се съди по липсата на различия в дяловете на другите изотопи.

Този факт, според Уокър, доказва, че изследователският екип е успял да открие първото реално доказателство за съществуването на Тея и същевременно обяснява защо Луната и Земята са образувани от един и същи материал.