Повече азот от торове и фосилни горива може да означава по-малко пеперуди (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 28 април 2021 в 00:15 2430 0

Швейцарска пеперуда - скрийншот от видеото.

Повишените нива на азот са свързани с намалено видово разнообразие и по-малък брой пеперуди, което предполага, че излишъкът от азот може да е бил подценена причина за намаляването на насекомите, установи изследване в Швейцария.

Човешки дейности като изгарянето на фосилни горива и употребата на торове вкарват допълнително азот в почвата, въздуха и водата, но малко се знае за това как засиленото отлагане на този елемент влияе върху насекомите и другите животни. В проучване, публикувано на 8 април в Conservation Biology, авторите са изследвали ефектите от отлагането на азот върху разнообразието от пеперуди в Швейцария.

Азотът е важен елемент за всички живи същества, но ако има твърде много от него стимулира растежа на определени растения и променя структурата на растителните съобщества, което може да създаде каскадни ефекти върху екосистемите.

„[Отлагането на азот] не е толкова добре познато като изменението на климата, но е фактор, който наистина влияе върху биологичното разнообразие в голям мащаб“, заявява водещият автор на изследването Тобиас Рот (Tobias Roth), научен сътрудник в областта на околната среда в Университета в Базел и ръководител на проекта Hintermann & Weber AG.

Насекомите са изправени пред глобален спад заради климатичните промени, загубата на местообитания, употребата на пестициди и светлинното замърсяване, наред с други фактори. Но според Рот само няколко проучвания са разгледали ефектите на азота върху насекомите.

Като част от изследването Рот и колегите му правят преглед на предишни изследвания за факторите на околната среда, свързани с броя на пеперудите. От 32 прегледани проучвания нито едно не измерва отлагането на азот.

"Смятаме, че [отлагането на азот] е малко пренебрегвано, когато се опитваме да обясним моделите на разнообразие на пеперудите", коментира Рот пред The Academic Times.

Страница от определител на пеперудите в Швейцария Swiss Butterflies Site Guide

За да изследват как азотът влияе на пеперудите, Рот и колегите му използват данни от почти 400 обекта, които са част от проект, наречен Швейцарско наблюдение на биологичното разнообразие. Изследователите преброяват пеперудите, наблюдавани по време на седем експедиции през лятото и есента. За съпътстващите проучвания на растенията ботаниците регистрират всички растителни видове, растящи на същия терен.

Изследователите събират и друга информация за обектите, като температура, климат, надморска височина и тип местообитания, и вземат данни за отлагането на азот от предишно проучване, което е картографирало нивата на това хранително вещество в цяла Швейцария.

Анализът показа, че високото отлагане на азот е силно свързано с по-малко видове пеперуди. Когато изследователите разглеждат отделните видове пеперуди, установяват, че отлагането на азот е свързано с по-малко индивиди, ефект, който е най-силен за редки и уязвими пеперуди, което предполага, че те са най-застрашени от повишения азот.

„Добре известно е, че отлагането на азот засяга растенията и е добре известно, че пеперудите зависят от растенията, така че очаквахме ефект, но изненадващото беше, че ефектът бе толкова последователен и толкова силен, колкото температурата или климата“, отбелязва Рот. "Не очаквахме това."

Според изследователите констатациите показват, че намаляването на плътността на растенията и нивата на азот чрез паша на животни или косене може да спомогне за опазването на пеперудите. Екипът предполага, че повишеният азот засяга главно пеперудите косвено чрез промени в растенията.

„Когато има повече тор, повече азот, растителността ще бъде по-плътна и микроклиматът ще бъде по-хладен“, обяснява Рот. Тъй като насекомите зависят от топлите температури за развитие, "Когато растителността стане по-гъста, могат да оцелеят по-малко пеперуди".

„Другото нещо е, че азотът благоприятства предимно доминиращите растителни видове", добавя той. "Няколко доминиращи растителни вида ще се увеличат, но всички останали видове ще намалеят. Така че, като цяло, видовото богатство на растенията доста силно намалява".

Преди да станат пеперуди те са гъсеници, а много от тях са придирчиви към храната си, хранят се само с определен растителен вид. Това означава: "Колкото по-малко [растителни видове] има, толкова са по-малко пеперудите", обяснява Рот.

Справка: Negative effects of nitrogen deposition on Swiss butterflies