Пресконференция на НАСА, която "ще промени нашата представа за Слънцето"

Резултатите от анализа на първите данни, получени от сондата Parker Solar Probe

Ваня Милева Последна промяна на 03 декември 2019 в 09:32 8773 0

Кредит: NASA

НАСА ще проведе пресконференция, на която ще представи първите резултати от революционната мисия на агенцията, която „докосва“ Слънцето - слънчевата сонда "Паркър" (Parker Solar Probe).

По време на брифинга учените ще обсъдят данните, получени от четирите нструмента на борда на сондата, които според НАСА „променят нашата представа за Слънцето и другите звезди“.

Ще бъдат изнесени нови идеи за произхода на слънчевия вятър, ролята на „дупките“ в короната близо до екватора на звездата и несъответствието на някои наблюдавани параметри с моделите.

Излъчването на събитието на живо ще започне на 4 декември 2019 г. в 20:30 българско време, а половин час преди това в списание Nature ще бъдат публикувани четири статии за откритията на учените от мисията.

Сондата „Паркър“ бе изстреляна на 12 август 2018 г.на космодрума Кейп Канаверал. Основната цел на мисията е да получи отговорите на въпросите, които отдавна вълнуват астрономите. Каква е тайната на огнената корона, която е над 300 пъти по-гореща от области на Слънцето на хиляди километри под повърхността? Какво създава свръхзвуковия слънчев вятър - постоянният поток слънчев материал, който пронизва цялата Слънчева система? И накрая, какво ускорява частиците слънчева енергия, които се движат със скорост близо половината от скоростта на светлината?

Изображение на Земята, направено от сондата Parker Solar Probe. Credit: NASA

По време на седемгодишната си мисия соларната сонда "Паркър" ще изпълни 24 пълни обиколки около Слънцето,  приближавайки се до нашата звезда, докато достигне 6,1 милиона километра. В този момент сондата ще се движи със скорост от почти 700 хиляди километра в час - по-бързо от всеки друг създаден от човека апарат до момента.

Концептуална анимация (без мащаб) на слънчевата корона и слънчевия вятър. Постоянният поток от заредени частици, протони и електрони, излъчвани от Слънцето с високи скорости, варира по плътност и скорост в различните периоди на слънчева активност. Той взаимодейства с магнитното поле на Земята, като някои от частиците се улавят от магнитните силови линии и предизвикват полярните сияния. Източник: wikipedia.com

Соларна сонда "Паркър" е оборудвана с четири комплекта инструменти, предназначени за изучаване на магнитни полета, плазмени и енергийни частици и заснемане на изображения на слънчевия вятър. Мисията е кръстена на Юджийн Паркър, астрофизик, който пръв предположи съществуването на слънчев вятър. Освен научните инструменти на борда на сондата има карта с памет, съдържаща повече от 1,1 милиона имена на хора, желаещи да „отидат“ до Слънцето.