05 декември 2019
  •  Говорят медиците

Растение използва трупове на насекоми за защита

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 28 юли 2015 в 07:1512100
Колаж на Наука ОFFNews.

Сложна отбранителна стратегия е забелязана от учените за първи път у растение - един вид кандилка или аквилегия, Aquilegia Eximia улавя насекоми, които привличат паяци, пропъждащи гъсениците, които ядат цветовете на растението.

Основните врагове на растението аквилегия са гъсениците Heliothis phloxiphaga семейството на нощните пеперуди, които изяждат неговите пъпки, цветя и плодове. Но вместо да атакува пълзящите гадинки директно, аквилегията изпраща химичен сигнал, който привлича водни кончета, бръмбари и други насекоми, разказва Science news.

Когато някое погрешка кацне на растението, то попада в лепкавата, космата повърхност и умира, покривайки кандилката с мъртви тела. Тези трупове на свой ​​ред привличат паяци, които освен тези насекоми консумират ларвите на пеперудите на гъсениците. А паяците са еволюирали така, че да не се залепват за растението.

Бръмбар уловен в "капана" на кандилката. Снимка: Eric LoPresti

Тази хитра стратегия за лов и отбрана за първи път видяна в растенията и е описана в списание Ecology.

В експерименти, учените от САЩ и Кения са установили ефективността на тактиката на аквилегията.

Изследователите предполагат, че механизмът на непряка самозащита се използва не само от Aquilegia Eximia, но и от други видове, като преди това не са проучвани. Те направили списък на растенията, които имат в арсенала си лепкави капани за улов на насекоми: оказали се около 110 вида от 49 семейства. В бъдеще те ще бъдат проучени дали и те използват подобна тактика на непряка самозащита.