18 юни 2019
  •  Говорят медиците

Разгадана е загадката на "металните стонове" в Марианската падина (аудио)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 19 декември 2016 в 10:0090080
Малък ивичест кит (Balaenoptera acutorostrata) Снимка: NOAA

През 2014 г. с помощта на дълбоководен апарат изследователите регистрираха в Марианската падина тайнствен звук, който се състои от пет части и продължава около три и половина секунди. Започва с нисък "стон" с честота 38 Hz и завършва с "метален" финал с честота 8000 Hz.

Подобни странни звуци се носеха в падината през есента и пролетта на 2015 г., съобщава Live Science.

"Частта с нискочестотния стон е типична за ивичестите китове, но звънкият "метален" звук, с който завършва сигнала, го прави наистина уникален" - заяви Шарон Ниекърк (Sharon Nieukirk), сътрудник във факултета по морска биоакустика в Университета на Орегон.

Ниекърк и екипът й описват звука в списание Journal of the Acoustical Society of America и изказват предположението си, че дребен кит от вида малък ивичест кит, наричан още малък ивичест кит Минке, а също и ивичест кит-джудже (Balaenoptera acutorostrata) или е отговорен за загадъчния зов. Изследователите се надяват, че други учени ще идентифицират звука в други набори от данни, така че да може да се потвърди източникът.

В същото време, учените отбелязват, че китовете "започват да пеят" само по време на размножителния период, а сигналите в Марианската падина са били регистрирани през цялата година. Изследователите все още не са сигурни какво означава записания звук, но според специалистите тези сигнали могат да имат сложна социална функция.