27 февруари 2021

Разкрит е феноменът, който разширява Атлантическия океан

Резултатите хвърлят нова светлина върху нашето разбиране за това как вътрешността на Земята е свързана с тектониката на плочите.

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 28 януари 2021 в 09:15 74870

Издигането на магма от дълбините на Земята вероятно е причината за разширяването на Атлантическия океан и в резултат на това  се отдалечават континентите на Северна и Южна Америка от Европа и Африка.

Според учените това откритие ще помогне да се разбере по-добре тектониката на плочите, която причинява много природни бедствия по света, включително земетресения, цунами и вулканични изригвания.Резултатите от изследването са представени в списание Nature.

„Известно е, че плочите, които включват Америка, се отдалечават четири сантиметра годишно от тези, на които са разположени Европа и Африка. Между тези континенти се намира Средноатлантическият хребет, разделителната линия между плочите, движещи се на запад и тези, движещи се на изток. Под този гребен материалът се издига от недрата на Земята, запълвайки освободеното пространство“, пишат авторите на изследването.

Физическа карта на дъното на Атлантическия океан. Подробности за подводния пейзаж - континентални склонове, бездни, равнини и Средноатлантическият хребет. Кредит: National Geographic

Общоприето е, че процесът на разделяне на плочите обикновено се причинява от гравитационни сили, тъй като по-плътните части от плочите потъват надолу. Движещата сила зад разделянето на Атлантическите плочи обаче остава загадка, тъй като Атлантическият океан не е заобиколен от плътни потъващи плочи.

За да разкрие тази загадка, международен екип от учени разполага 39 сеизмометра на дъното на Атлантическия океан като част от експеримента PI-LAB, осигурявайки първото мащабно изображение с висока разделителна способност на мантията под Средния Атлантически хребет.

39 сеизмометра, разположени на дъното на океана през Средноатлантическия хребет като част от експеримента PI-LAB. Кредит: University of Southampton

За изненада на учените данните, събрани по време на експедицията, предоставят доказателства за издигане на пластове от мантията на дълбочини над 600 километра под Средноатлантическия хребет, което може да избута плочите отдолу, причинявайки раздалечаване на континентите. Преди се смяташе, че подобни процеси под хребетите са възможни само на много по-малки дълбочини, около 60 километра.

„Освен че помага за разработването на по-добри модели и системи за предупреждение за природни бедствия, разбирането на тектониката влияе и върху оценката на изменението на климата в в мащабите на геоложкото време. Това, което успяхме да открием, е напълно неочаквано и е от голямо значение за създаването на по-пълна картина на еволюцията на Земята и нейната обитаемост“, заключават авторите на изследването.

Справка: Agius, M.R., Rychert, C.A., Harmon, N. et al. A thin mantle transition zone beneath the equatorial Mid-Atlantic Ridge. Nature 589, 562–566 (2021). https://doi.org/10.1038/s41586-020-03139-x