Рядко срещани досега вируси използват CRISPR техниката като оръжие

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 05 април 2019 в 11:18 6105 0

Снимка: pinterest

Инструментът за генетична редакция CRISPR може да се прилага в медицината за намаляване на риска от заболявания, но изглежда не само учените използват потенциала му.

Изследователи са открили стотици нови гигантски вируси, които използват техниката, за да атакува бактерии, които ловуват и вируси-съперници и те живеят в храносмилателната ни система, както и в много други среди, съобщават Science alert

Известни като "вируси по бактериите" или бактериофаги, защото заразяват само бактерии, тези вируси с голям размер едва наскоро стават познати на науката, защото обикновено не реагират на традиционните тестове.

Те са толкова необичайни, че самото им съществуване не съответства на определението за "вирус". Но в последно време се идентифицират по-лесно и се оказва, че не са толкова рядко срещани, колкото се е смятало.

Скорошното откритие е направено благодарение на ДНК техника, наречена метагеномика. Чрез нея ДНК на микробиални култури може да бъде секвентирана веднага, след като бъдат взети от естествената им среда, изключвайки нуждата от лабораторно отглеждане.

Сега, когато знаем, че тези масивни бактериофаги са там и използват CRISPR, това може да ни помогне в собствените ни опити да се борим с бактерии и вируси в човешкото тяло.

"Потенциалното влияние върху здравето и заболяванията е огромно", съобщава Джоан Сантини от Юнивърсити Колидж в Лондон, член на изследователския екип.

Дори в една капка морска вода може да има милиони бактериофаги и досега се смяташе, че големите фаги, такива с повече от десетки хиляди ДНК бази в генома си, са много редки.

Очевидно не, по-рано тази година същият екип учени открива повече от десет огромни фаги и сега са идентифицирали още стотици, включително и такива, които са усвоили CRISPR техниката. Най-дългият открит досега бактериофаг има геном от 716 000 символа. Имайки предвид, че някои обикновени вируси имат само два гена, това наистина е доста генетичен материал.

В момента още не се знае как изглеждат тези вируси или как използват допълнителните си гени. Но е известно, че използват CRISPR по уникален начин, като оръжие.

Самите секвенции на CRISPR идват от бактерии, където са използвани като начин на самозащита срещу атакуващи вируси. И преди големи вируси са използвали техниката, но никога в такъв мащаб.

Изглежда гигантските фаги в това изследване я използват по нов и доста усъвършенстван начин - пренастройвайки части от бактериалната CRISPR в самата бактерия или изолирайки гени, за да унищожат други вируси. Това може да им помогне да атакуват по-широк спектър от бактерии, предполагат учените.

Изследванията на тези гигантски вируси са още в начален етап и трябва да отбележим, че това проучване още не е минало през рецензия, засега е качено за задълбочено разглеждане от научната общност в сървъра bioRxiv.

Но си заслужава да му се обърне внимание, защото в бъдеще бихме могли да използваме тези фини CRISPR умения, развити от мегафагите, за да се справим със зловредните бактерии от чревния си микробиом. Това може да означава съществени ползи за здравето на хора и животни.

В по-широк мащаб, това откритие може да ни научи повече за основите и еволюцията на биологията.

Според учените тези гигантски вируси "размиват разликата между живо и неживо" и може да ни донесат нова информация за това как се е зародил животът на нашата планета.

"Чудим се дали са древни и дали са се появили едновременно с клетките или с други фаги от фазата на прогенота вместо в по-скорошни епизоди от експанзията на генома", разсъждават учените.