16 декември 2019
  •  Говорят медиците

"Рожен" е пред закриване, 260 хил. лева не стигат на обсерваторията

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 30 август 2015 в 08:4626040

Националната астрономическа обсерватория „Рожен” е пред фалит и закриване. По думите на учените пари няма дори за сметките за ток и вода. Те се опасяват, че обсерваторията ще спре работа, а изключително скъпата апаратура ще бъде загубена. Поставени на колене, те молят за дарения, с които да спасят базата, пише Нова тв.

Ако спешно не се намерят 264 000 лева, подобни туристически обиколки ще останат в историята. Ще спрат и научните изследвания на най-голямата обсерватория в Югоизточно Европа.

Електрическата инсталация не е ремонтирана от 30 години. От спешен ремонт се нуждаят куполите и телескопите, а пораженията нанесени от дъжд и сняг през годините са оставили отпечатъци навсякъде.

От години астрономите сами с подръчни средства се опитват да спасяват скъпата апаратура и инфраструктурата на обсерваторията. В стаите, където живеят учените, ремонт не е правен повече от 35 години.

Астрономите обаче не се оплакват. Свикнали са да живеят и работят при тези условия. Надяват се, че любители на звездите от цялата страна ще им помогнат с дарения да продължат научната си работа. Според феновете им обаче проблемът трябва да бъде разрешен от държавата.