Руски учени ще работят с НАСА за защита против астероиди

Наука OFFNews Последна промяна на 14 януари 2016 в 11:10 3251 0

Кредит Wikimedia

Руски учени планират да си сътрудничат със специалисти от новия Отдел за координиране на планетарната отбрана на НАСА, съобщава агенция ТАСС, позовавайки се на директора на Института по астрономия към Руска академия на науките Борис Шустов.

Въпросният отдел бе създаден като част от Управлението за планетарни науки и Главното управление за научни мисии на космическата агенция.

Новият отдел има за цел да координира усилията на различните служби на НАСА за откриване и проследяване на преминаващи до Земята обекти. Също така отделът ще се свързва с различни федерални органи в случай на възникване на заплаха от сблъсък на планетата ни с астероид или комета.

Основната причина НАСА да се загрижи за опасността от преминаващи близо до Земята небесни тела стана Челябинският метеорит, който на 15 февруари 2013 г. навлезе в атмосферата над Южен Урал, близо до Челябинск и се разпадна на височина от няколко десетки километри, причинявайки огромен брой осколки на Земята. На мястото на удара останаха тесни кладенчета с дебели стени във форма, напомняща морков с дълбочина 15-25 см.

В случая плашещото обаче не беше толкова самото събитие, а по-скоро това, че НАСА не знаеше за въпросното небесно тяло, тъй като то беше относително малко (с диаметър около 19 метра) и през седмиците преди да ни удари беше твърде близо до Слънцето, за да бъде засечено.

Създаването на новия отдел в НАСА идва и на фона на прекратяването на договора между агенцията и фондацията B612, която планираше да създаде космически апарат, откриващ застрашаващи Земята астероиди.

"Важно значение за решаване на проблема с комическите заплахи, които по своята природа са глобални, има международното сътрудничество. Ние планираме да си сътрудничим продължително със специалисти от американското подразделение по различни въпроси", казва Шустов.

По думите му към момента работата на международната научна общност по астероидно-кометната опасност се осъществява по няколко програми. "Руските учени вече участват в програмата IAWN (International Asteroid Warning Network; Международна мрежа за предупреждения за астероиди) за проследяване на близки до Земята обекти, а също в работата на Консултативната група по планиране на космическите мисии", допълва той.