17 декември 2018
  •  Говорят медиците

Сателитни данни разкриват реликви на изчезнали континенти под Антарктида

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 09 ноември 2018 в 11:1864520
Снимка: ESA

От всички континенти на планетата най-малко знаем за ледената земя на Антарктида. Сега учените с помощта на сателитни данни разкриват тектониката на Земята и невидимите структури на Антарктида.

Изследването е публикувано в Scientific Reports.

Поради отдалечеността и огромната маса лед, проследяването на геоложките характеристики на Антарктика е трудно, но сателитът Gravity Field and Steady-State Ocean Circulation Explorer (GOCE) може да види това, което други спътници не могат - чрез точно измерване на гравитацията на Земята, за да се очертае невидимия терен.

GOCE изгоря в атмосферата след изчерпването на горивото си през 2013 г., но учените продължават да анализират събраните от него данни.

Изследването, публикувано в Scientific Reports, предлага нови прозрения за начина на формиране на Антарктида и как функционира тектониката на плочите.

"В Източна Антарктика виждаме вълнуваща мозайка от геоложки характеристики, които разкриват фундаментални сходства и различия между кората под Антарктида и другите континенти, с които е била свързана допреди 160 милиона години", обяснява съавторът Фаусто Ферасиоли (Fausto Ferraccioli) ​​от Британската антарктическа изследователска служба.

Антарктида някога е била част от суперконтинента Гондвана, който започва да се разпада преди 130 милиона години, но Антарктида и Австралия се разделят едва преди 55 милиона години.

Изображение на разпадането на Гондвана

Чрез комбиниране на данни от GOCE и от сеизмичните данни изследователите успяват да създадат 3D карти на земната литосфера, от кората и разтопената мантия отдолу. Литосферата включва планински редици, океански хребети и скални зони, наречени кратони - остатъци от древни континенти, вградени в сегашните.

"Сателитните данни за гравитацията могат да бъдат комбинирани със сеизмични данни, за да се получат по-последователни изображения на кората и горната мантия в 3D, което е от съществено значение за разбирането на взаимодействието между тектониката на плочите и динамиката на дълбоката мантия", коментира един от изследователите Йорг Ебинг (Jörg Ebbing) от Университета Кил в Германия.

Сателитът GOCE обикаляше нашата планета повече от четири години, от март 2009 г. до ноември 2013 г. През това време той бе необичайно близо до Земята - на надморска височина само 225 км - за да увеличи точността на измерванията си - за сравнение Международната космическа станция е на около два пъти по-далечно разстояние от земната повърхност.

(Kiel University/BAS)

Новото изследване откри и че кората и литосферата под Западна Антарктика е ването на по-тънка в сравнение с тази под Източна Антарктика (горе) - последната има мозайка от по-стари кратони, разпръснати в тънки скални региони, подобни на тези в Индия и Австралия, с които някога са били един континент.

Данните са полезни за повече от просто проследяване на останките от древни континенти през последните 200 милиона години. Те могат да се използват, за да се разбере как ледените листове над подлежащия терен биха реагирали на по-горещи температури.

"Тези гравитационни изображения революционизират способността ни да проучим най-малко изследвания континент на Земята, Антарктида", отбеляза Ферасиоли.

10 декември 2018 в 10:454993