Сатурн, Марс, Венера, Юпитер и Луната се подреждат в небето. Ето как може да го видите

Ваня Милева Последна промяна на 21 април 2022 в 00:08 35874 0

Кредит: AccuWeather

Гледката на планетите на Слънчевата система, подредени в права линия, е едно от многото впечатляващи изживявания при наблюдението на звездите и този месец може да имаме шанс да го видим със собствените си очи.

От средата на месеца ще може да видим в небето преди зазоряване Сатурн, Марс, Венера и Юпитер, всичките подредени в почти перфектна линия или в т.нар. "парад на планетите".

Подравняването започва да се формира от около 17 април, но ще бъде най-видимо сутринта на 20 април. За да видите подравняването ще трябва да станете преди изгрев слънце сутринта на 20 април и да погледнете на изток.

И на хоризонта, при условие че видимостта е добра, би трябвало да може да видите и четирите планети, подравнени в линия, въпреки че близостта на Юпитер до хоризонта може да направи малко по-трудно разпознаването му.

Както любителите на звездите вероятно вече знаят, Сатурн, Марс и Венера всъщност се събират заедно от края на март, но едва в средата на април Юпитер ще се присъедини към групата.

Няколко дни по-късно – около 23 април – подравняването ще стане още по-зрелищно, когато се нареди и Луната, за да се присъедини отдясно към шоуто.

Подравняването на 24 април с участието на Луната. Кредит: Stellarium

Когато небесните тела се подравняват по този начин, това се случва само в небето на Земята, разбира се. Погледнато от различно място в космоса, позицията на всяка планета би била напълно различна.

Слънчевата система е почти плоска като всяка планета обикаля около Слънцето в една и съща равнина, така че всяко възприемано подравняване е просто илюзия на перспективата, в зависимост от това къде и кога се намирате.

Независимо от това, планетарните подравнявания са привлекателна гледка за наблюдателите и не се случват много често – поне не с подравнявания, включващи толкова много планети като това.

Въпреки това, подравняването този месец, макар и рядко само по себе си, е само прелюдия към още по-рядко събитие, което ще се случи през юни тази година.

На 24 юни всички други планети на Слънчевата система – Меркурий, Венера, Марс, Юпитер, Сатурн, Нептун и Уран – ще се обединят в още по-велико планетарно подравняване, въпреки че вероятно ще ви трябва бинокъл или телескоп, за да видите Нептун и Уран. Подравняването ще се простира върху по-голяма част от небето, което ще го направи по-трудно за разпознаване или снимане.

Въпреки тези предизвикателства, големи планетарни подравнявания като това, видими за човешкото око, са много, много редки и са се случвали само три пъти от 2005 г. насам, така че не го пропускайте.

Какво е парад на планетите?

Въпреки че няма официален научен термин „парад на планетите“, той се използва широко в астрономията за обозначаване на астрономическо събитие, което се случва, когато планетите от Слънчевата система се подреждат в редица в един и същи район на небето, както се вижда от наблюдатели от Земята. Няма единно определение на това явление. Това са трите най-често използвани:

1. Астрономично събитие, което се случва, когато няколко планети се подреждат от едната страна на Слънцето по едно и също време, както се вижда над равнината на нашата Слънчева система. Три планети се подравняват от едната страна на Слънцето едновременно два пъти годишно, четири планети - веднъж годишно, пет планети - веднъж на всеки деветнадесет години, а всичките осем планети от Слънчевата система - веднъж на около 170 години.
  2. Визуално явление, което се случва, когато всички планети на Слънчевата система се появяват в малък сектор на небето по едно и също време, независимо от условията им на видимост, от гледна точка на Земята (както се виждат от наблюдатели от Земята). Парад на планетите от този тип се е случил на 18 април 2002 г., когато всички планети от Слънчевата система, които се виждат с просто око, се подреждат в редица във вечерното небе. Това се случа и през през юли 2020 г. Според предварителните прогнози такива паради на планетите ще се случат през юни 2022 г., през 2040 г. и 2854 г.
  3. В редки случаи има много добри условия на видимост на всички планети от Слънчевата система за една нощ. И тези събития се наричат парад на планетите. За вътрешните планети най-добрите условия за наблюдаване се появяват, когато са близо до максималното им отдалечаване (елонгация), а за външните планети - в периода преди и след опозиция - времето, когато Земята е точно между планетите и Слънцето, заради което ще бъдат най-ярки.

Друг термин за  „парад на планетите“ е „апулс“ (appulse). Определението на този термин е най-малкото видимо разстояние между един небесен обект и друг, гледано от трето тяло през даден период.

Следните видове планетни паради се разграничават според броя на участващите планети:

• Мини парад на планетите - 3 планети.
  • Малък парад на планетите - 4 планети.
  • Голям парад на планетите - 5 или 6 планети.
  • Велик (пълен) парад на планетите - всички планети на Слънчевата система (+ Плутон понякога).

Мини парадите на планетите не са рядкост. Три планети могат да бъдат наблюдавани едновременно в една и съща част на небето няколко пъти годишно.

Източник: A Rare Planetary Alignment Is About to Happen. Here's How You Can See It