Ще бъде ли безопасно за хората да летят до Марс?

Мисията би била жизнеспособна, ако не надвишава четири години, заключава международният изследователски екип

Ваня Милева Последна промяна на 12 октомври 2021 в 06:19 4246 0

Кредит: rawpixel.com

Изпращането на хора на Марс ще изисква учени и инженери да преодолеят редица пречки в областта на технологията и безопасността. Една от тях е сериозният риск, който представлява радиацията на частиците от Слънцето, далечните звезди и галактики.

Отговорът на два ключови въпроса би имал голямо значение за преодоляването на това препятствие: Дали радиацията на частиците би представлявала твърде сериозна заплаха за човешкия живот по време на полета до Червената планета и обратно? И може ли изборът на самия момент на провеждането на мисията до Марс да помогне за предпазване на астронавтите и космическия кораб от радиацията?

В нова статия, публикувана в рецензираното списание Space Weather, международен екип от космически учени отговаря на тези два въпроса с „не“ и „да“.

Тоест хората вероятно ще могат безопасно да пътуват до и от Марс, при условие че космическият кораб има достатъчно екраниране и пътуването е по-кратко от приблизително четири години. И времето, когато ще се проведе човешката мисия до Марс също би имало значение. Учените са определили, че най-доброто време за тръгване от Земята ще бъде, когато слънчевата активност е в своя пик, известен като слънчев максимум.

Изчисленията на учените показват, че така би било възможно да се защити космически кораб, отиващ към Марс, благодарение на енергийните частици от слънцето, тъй като по време на слънчевия максимум най-опасните и високо енергийни частици от далечните галактики се отклоняват от повишената слънчева активност.

Пътуване с такава продължителност би било възможно. Средният полет до Марс отнема около девет месеца, така че в зависимост от времето на изстрелване и наличното гориво е вероятно човешка мисия да достигне планетата и да се върне на Земята за по-малко от две години според Юри Шприц (Yuri Shprits), изследвател от Университета на Калифорния, Лос Анджелис (UCLA), геофизик и съавтор на статията.

„Това проучване показва, че макар че космическата радиация налага строги ограничения за това колко тежък може да бъде космическият кораб и времето на изстрелване и създава технологични трудности за човешките мисии до Марс, такава мисия е възможна“, коментира Шприц, който е и ръководител на космическа физика и космическо време в Изследователския център за геонауки на GFZ в Потсдам, Германия.

Изследователите препоръчват мисия не по-дълга от четири години, тъй като по-дългото пътуване би изложило астронавтите на опасно високо количество радиация по време на двупосочното пътуване - дори ако приемем, че са отишли, когато е било относително по-безопасно, отколкото в други моменти. Те съобщават също, че основната опасност за подобен полет биха били частиците, които идват от извън нашата Слънчева система.

Шприц и колегите му от UCLA, MIT, Московския Институт за наука и технологии „Сколково“ и GFZ Потсдам комбинират геофизични модели на радиацията на частици в течение на един слънчев цикъл с модели за това как радиацията би повлияла и на двама пътници - включително различните й ефекти върху различните телесни органи - както и на космическия кораб. Моделирането установи, че корпусът на космически кораб, изграден от сравнително дебел материал, може да помогне за защита на астронавтите от радиация, но че ако екранирането е твърде дебело, то всъщност може да увеличи количеството вторична радиация, на която те са изложени.

Двата основни типа опасна радиация в космоса са слънчеви енергийни частици и галактически космически лъчи; интензитетът на двете групи зависи от слънчевата активност. Активността на галактическите космически лъчи е най-ниска в рамките на шест до 12 месеца след пика на слънчевата активност, докато интензитетът на слънчевите енергийни частици е най-голям по време на слънчевия максимум, отбелязва Шприц.

M.I. Dobynde, Y.Y. Shprits, A.Yu. Drozdov, J. Hoffman, J. Li. Beating 1 Sievert: Optimal Radiation Shielding of Astronauts on a Mission to Mars. Space Weather, 2021; DOI: 10.1029/2021SW002749