02 април 2020

Ще можете да гледате на живо утре изпитанието на "летящата чиния" на НАСА - LDSD (обновена)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 02 юни 2015 в 06:4824860
Концепцията на художник за футуристичната "летяща чиния" LDSD на НАСА, предназначена за кацане на Марс в бъдещи мисии на американската космическа агенция. Снимка: NASA/JPL-Caltech

Утре, 3 юни, в 13:30 часа българско време ще бъде изстреляна "летящата чиния", която НАСА тества за кацане на Марс.

Тестовият полет на Low-Density Supersonic Decelerator - LDSD бе планиран за днес от Хавай, но бе отложен поради неблагоприятни атмосферни условия.

С проекта се занимават инженери и проектанти от лабораторията на НАСА Jet Propulsion (JPL) в Пасадена.

Първите тестове на "летящата чиния" са се състояли в края на юни 2014 г., когато инженерите на НАСА проверяват ефективността на двигателите и парашутите на LDSD, издигната в горните слоеве на атмосферата с гигантски балон.

Проектът LDSD има за цел да разработва и тества тези подобни на чиния устройства, наречени свръхзвукови надуваеми аеродинамични деускорители (Supersonic Inflatable Aerodynamic Decelerators - SIADs) с широчина 100 фута (31 м) и и най-големите, правени някога, свръхзвукови парашути.

Устройствата SIADs са проектирани да обхванат навлизаща в атмосферата на Марс сонда, увеличавайки на площта й и забавяйки скоростта й.

Експертите на НАСА се надяват тази технология да даде възможност да се увеличи размера на полезните товари, които агенцията да може да достави на Марс. Системата, която помогна на Curiosity през август 2012 може да се справи само с около 1 тон - далеч под това, което има намерение да изпрати агенцията на Червената планета - около 11-22 тона, необходими за едно пилотирано изследване, съобщиха представители на НАСА.

НАСА ще излъчва на живо от Тихоокеанската ракетна база на хавайския остров Кауай, от която ще стане изстрелването.