Софтуерна грешка на стойност 273 милиона долара

Една по-различна версия за събитията, довели до унищожаването на японския спътник Хитоми

Наука ОFFNews Последна промяна на 02 май 2016 в 16:10 8574 0

Кредит JAXA

ASTRO-H (Hitomi)

Космическият телескоп ASTRO-H (Hitomi) бе изстрелян в космоса на 17 февруари 2016. На 26 март апаратът се изгуби. Според официалната версия причината за излизането на спътника от строя е в отделянето на слънчеви панели от апарата, които трябваше да осигурят енергия на скъпоструващото оборудване. Стойността на проекта, в това число самият спътник и изстрелването му, възлиза на около 31 милиарда йени (273 милиона долара).

В Нackaday е публикувана една по-различна версия за събитията, довели до унищожаването на спътника.

На 26 март космическият апарат завършва маневрата по подготовката за наблюдение на квазара Маркарян 205. Attitude Control System (ACS) започва да използва данните от системата Star Tracking (STT), за да контролира положението на спътника. В същото време друга система за позициониране Inertial Reference Unit (IRU) трябва да актуализира данните за STT. Което най-вероятно не се случва.

В този момент апаратът преминава над Бразилската магнитна аномалия. Това е важно, поради две причини. Първо, Хитоми е в област на комуникационно затъмнение, което означава, че не може да се осъществява активно наблюдение на ситуацията - няма възможност за човешка намеса, която да попречи на катастрофална повреда, например. Второ, радиационните пояси, опасващи Земята са разположени ниско в тази област, така че плътността на космическите частиците е по-висока, отколкото в други части на орбитата. Високоенергийните частици могат да доведат до повреда на бордовата електроника.

Източник: wikimedia

Казано по-просто, земната магнитосфера е като портокалова кора, която ни предпазва от вредните влияния от външната среда, а Бразилската магнитна аномалия е дълбока рана върху кората, като всички обекти на ниска околоземна орбита (които са, така да се каже под кората), минаващи през Бразилската магнитна аномалия (дупката върху кората) излизат от защитата на магнитосферата и стават уязвими за разрушителните космически потоци частици. Ето защо всички апарати прекъсват работата си, докато прелитат над Бразилската магнитна аномалия.

Системите STT и IRU започват да показват различни данни за височината на сателита Хитоми. В този случай, IRU има приоритет, но неговите данни са били погрешни - системата е считала, че апаратът се върти със скорост от 20 градуса на час, но всъщност не било така. Космическият кораб се опитва да спре несъществуващото въртене с помощта на маховика на инерциалната система за ориентация. Но след по-рано направената съдбоносна грешка в конфигурацията на сателита, работата на инерциалната система за ориентация създава нарастващо въртене на сателита.

Достигайки аварийни стойности системата преминава в авариен режим "Safe Hold" и се опитва да спре въртенето на двигателите за ориентация. Но отново заради същата програмна грешка, вместо да се спре въртенето, то се ускорява още повече. Силното въртене предизвика претоварване и деформации над пределно допустимите, което причинява разрушаването на космическия кораб с откъсване на слънчевите панели.