27 септември 2020

SpaceX изпраща гъби от Чернобил в космоса

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 19 юли 2016 в 16:00 44082
Снимка: Medmyco via Wiki Commons

Един специален вид „пътници“ излетя в космоса с капсулата Dragon на SpaceX към Международната космическа станция. Това са 8 вида гъби, произлезли от микроби, събрани след аварията в Чернобил, пише Popular Science.

Този вид гъби са в състояние да се противопоставят и дори да процъфтяват на високи нива на радиация, благодарение на своята тъмна пигментация. Мелатонинът, който причинява това тъмно оцветяване, помага за улавяне на свободните радикали, причиняващи фатално увреждане на клетките. В този ред на мисли най-малките „космонавти“ могат да се окажат ключ към блокиране на вредните влияния на слънчевите лъчи, разказва Тамаш Торок (Tamas Torok) от Националната лаборатория Лоурънс Бъркли (Lawrence Berkeley National Laboratory).

Радиацията на Слънцето е една от най-големите пречки за колонизиране на Слънчевата система. Извън магнитното поле и атмосферата на Земята, които ни предпазват, из системата ни се реят заредени частици с висока енергия, които могат да имат разрушителен ефект върху човешките клетки и да причини сериозни ДНК мутации.

Фармакологът Клей Уанг (Clay Wang) се надява радиацията да предизвика някои добри промени в групата микроорганизми в условията на Международната космическа станция.

Уанг и колегите му са избрали 8 вида гъби, събрани в Чернобил между 1988 г. и 2006 г. Някои от тях са взети от забранената зона, директно заобикаляща разрушената електроцентрала. Два от видовете - Cladosporium sphaerospermum и Cladosporium cladosporioides, се развиват изключително добре в условията на висока радиация.

Микроорганизмите първоначално били събрани от Националната лаборатория Бъркли като част от отделно проучване за ефекта от радиацията, но не след дълго изследователите виждат в тях ключ към оцеляването на хората в космоса.

Учените искат да видят дали действително малките организми могат да създават нови съединения в космическото пространство. През април тази година те провели експеримент, в който да разберат дали гъбите могат да съдействат за разработването на лекарствени вещества, които да предпазват от радиация. Засега е известно, че микроорганизмите наистина могат да си взаимодействат и да образуват нови съединения.

Въпреки че нивата на радиация, на които са изложени астронавтите на Международната космическа станция, са много по-ниски от тези в Чернобил, водещият изследовател Кастури Венкатесваран (Kasthuri Venkateswaran) от Jet Propulsion Laboratory на НАСА, казва, че равнищата на радиация, комбинирани с микрогравитацията, биха могли да доведат до полезни съединения за човечеството.

roga4ov
20.07 2016 в 01:29 2
Изчей от тук, ве фекалио! Поне в "Наука" рядко дефекирахте, смрадливи, гнусни тролове...
Еми то с държавно финансиране не само гъби, ми и кокошки и прасета ще закарат в Космоса. SpaceX са частна фирма. Корупторите намериха начин да източват бюджета на НАСА. Пълзяща приватизация на Космоса. Омерзен съм.