26 юни 2019
  •  Говорят медиците

Цвете привлича насекоми, като се преструва, че е гъба

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 17 ноември 2017 в 00:0014060
Aspidistra elatior цъфтят наполовина заровени в земята. Снимка: Kobe University

Цветовете на японското стайно растение Aspidistra elatior са много подобни на гъби и миришат почти по същия начин.

Ботаниците доказаха, че тази форма и мирис им позволява с измама да привличат малки насекоми, които носят прашеца на аспидистрата, съобщи сайтът на Университета в Кобе.

Изследването е публикувано в списание Ecologу.

Тревистото растение расте в южната част на японския архипелаг на остров Курошима. Цветовете на аспидистрата са червеникаво-виолетови, месести, те цъфтят много близо до повърхността на почвата и често са покрити с листа. Цветята външно приличат на плодното тяло на гъба.

Малките двукрили насекоми често вземат цветовете на A. elatior за гъби, които са в основата на тяхната диета и кацат върху венчелистчетата, а поленът пада върху тялото на мушиците. Летейки от цвят на цвят, те опрашват аспидистрата.

Насекомо, което се храни с гъби посещава A. elatior. Много поленови зърна са прикрепени към тялото му. Снимка: Kobe University

Не всички цъфтящи растения се опрашват от насекоми. Прашецът на някои видове банани се разпространява от прилепи, растенията от рода Banksia се опрашват от опосуми. Преди това този списък включваше аспидистрата - смяташе се, че нейният прашец се разнася от голи охлюви (гастроподи без черупки). Тази теория бе подкрепена от множество наблюдения, но всички те бяха направени далече от естествения ареал на аспидистрата в Европа. През 2009 г. бе публикуван доклад, че цветоевете на аспидистрата привличат дребните насекоми, които обикновено се хранят с гъби, но нямаше достатъчно наблюдения досега.