Телескопът "Джеймс Уеб" вижда първата си звезда – 18 пъти

Ваня Милева Последна промяна на 11 февруари 2022 в 17:35 17038 0

Кредит NASA

Космическият телескоп "Джеймс Уеб" е пред завършване на първата фаза от продължилия месеци процес на подравняване на основното огледало на обсерваторията с помощта на инструмента NIRCam - камера за близка инфрачервена светлина.

Трудностите пред екипа са: да се потвърди, че NIRCam е готов да събира светлина от небесни обекти, и след това да идентифицира звездната светлина на една и съща звезда във всеки от 18-те основни огледални сегмента. Резултатът е мозайка от 18 произволно организирани точки от звездна светлина, продукт на неподравнените огледални сегменти на "Джеймс Уеб", всички отразяващи светлината от същата звезда обратно във вторичното огледало на "Джеймс Уеб" и в детекторите на NIRCam.

Това, което изглежда като просто изображение на замъглена звездна светлина, сега се превръща в основата за подравняване и фокусиране на телескопа, за да може "Джеймс Уеб" да предостави безпрецедентен поглед към Вселената това лято. През следващия месец екипът постепенно ще коригира огледалните сегменти, докато 18-те изображения станат една звезда.

Тази мозайка от изображения е създадена чрез насочване на телескопа към ярка, изолирана звезда в съзвездието Голяма мечка, известна като HD 84406. Тази звезда е избрана специално, защото е лесно разпознаваема и няма много други звезди наоколо с подобна яркост, което помага за намаляване на фоновото объркване. Всяка точка в мозайката е обозначена със съответния основен огледален сегмент, който я е уловил. Тези първоначални резултати напълно съответстват на очакванията и симулациите. Кредит: НАСА

По време на процеса на заснемане на изображения, който започна на 2 февруари, "Джеймс Уеб" е пренасочван към 156 различни позиции около предвиденото местоположение на звездата и генерира 1560 изображения с помощта на 10-те детектора на NIRCam, възлизащи на 54 гигабайта необработени данни. Целият процес продължава близо 25 часа, но трябва да се отбележи, че обсерваторията успява да локализира целевата звезда във всеки от нейните огледални сегменти в рамките на първите шест часа и 16 експозиции. След това тези изображения са сглобени заедно, за да се получи една голяма мозайка, която улавя подписа на всеки основен огледален сегмент в един кадър. Изображенията, показани тук, са само централна част от тази по-голяма мозайка, огромно изображение с над 2 милиарда пиксела.

Всяка уникална точка, видима в мозайката на изображенията, е същата звезда, както е изобразена от всеки от 18-те основни огледални сегмента на "Джеймс Уеб", съкровище от детайли, които експерти по оптика и инженери ще използват, за да подравнят целия телескоп. Тази дейност определя позициите за подравняване след разполагане на всеки огледален сегмент, което е критичната първа стъпка за привеждане на цялата обсерватория във функционалност за научни операции.

NIRCam е сензорът на вълновия фронт на обсерваторията и ключов образец. Той е избран нарочно да се използва за първоначалните стъпки за подравняване на "Джеймс Уеб", тъй като има широко зрително поле и уникалната способност да работи безопасно при по-високи температури от другите инструменти. Той също така е пълен с компоненти, които са проектирани специално да подпомагат процеса. NIRCam ще се използва в почти цялото подравняване на огледалата на телескопа. Важно е обаче да се отбележи, че NIRCam работи далеч над идеалната си температура, докато улавя тези първоначални инженерни изображения и визуални артефакти могат да се видят в мозайката. Въздействието на тези артефакти ще намалее значително, тъй като "Джеймс Уеб" се приближава до идеалните си криогенни работни температури.

Това „селфи“ е създадено с помощта на специализирана леща за изобразяване на лещата вътре в инструмента NIRCam, която е проектирана да прави изображения на първичните огледални сегменти вместо изображения на космоса. Тази конфигурация не се използва по време на научни операции и се използва стриктно за инженерни цели и подравняване. В този случай яркият сегмент е насочен към ярка звезда, докато останалите в момента не са в същото подравняване. Това изображение дава ранна индикация за подравняването на основното огледало към инструмента. Кредит: НАСА

С времето изображенията на "Джеймс Уеб" ще стават само по-ясни, по-детайлни и по-сложни, тъй като другите три инструмента ще достигнат до планираните криогенни работни температури. Очаква се първите научни изображения да бъдат показани на света през лятото. Въпреки че това е голям момент, потвърждаващ, че "Джеймс Уеб" е функционален телескоп, има много неща, които трябва да се направи през следващите месеци, за да се подготви обсерваторията за пълноценни научни операции с помощта на четирите нейни инструмента.

Източник: Photons Received: Webb Sees Its First Star – 18 Times