Телескопът Хъбъл показа галактика, която прилича на лице. Каталогът Арп-Мадор (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 30 октомври 2019 в 00:00 4742 0

Кредит: NASA, ESA, J. Dalcanton, B.F. Williams, and M. Durbin (University of Washington)

В навечерието на Хелоуин космическият телескоп "Хъбъл" улови две сблъскващи се галактики с подобен размер, които заедно образуват фигура, наподобяваща призрачно лице, съобщава сайтът на телескопа.

Въпреки че сблъсъците на галактики са често срещано явление, повечето от тях се виждат от Земята ребром, а не челно. Затова този сблъсък на 704 милиона светлинни години от нас е уникален. Той образува тази система, регистрирана като Arp-Madore 2026-424 (AM 2026-424).

Тази катастрофа разтегля газо-праховите дискове на галактики навън, формирайки пръстен на интензивно образуване на звезди, който оформя "носа" и "лицето" на системата.

Пръстеновидните галактики са рядкост и само няколкостотин от тях има в нашия по-голям космически квартал. Галактиките трябва да се сблъскват в точно определена ориентация, за да си взаимодействат помежду си. Това позволява да създадете пръстен, който скоро се превръща в диск на една единствена галактика, завършвайки сливането.

Успоредното разположение на двете централни издутини от звезди на галактиките, които виждаме тук, също е необичайно. Тъй като издутините, които образуват „очите“, изглеждат с еднакъв размер, това означава, че двете галактики, участващи в сблъсъка, са с еднакъв размер. Това се различава от по-често срещаните сблъсъци, при които малките галактики се поглъщат от по-големите им съседи.

Credit: NASA, ESA, J. Dalcanton, B.F. Williams, and M. Durbin (University of Washington) Music: Astral Electronic - Solar Wind

Тази галактическа система е записана в "Каталога на южните специфични галактики и асоциации" (Catalogue of Southern Peculiar Galaxies and Associations), съставен от Холтън Арп (Halton Arp) и Бари Мадор (Barry F. Madore), които го определят като далечен сферичен куп Arp-Madore 2026-424 (AM 2026-424).

Астрономът Халтън Арп публикува своя сборник от 338 необичайно изглеждащи взаимодействащи си галактики през 1966 г. По-късно в сътрудничерство с астронома Бари Мадор, разширяват търсенето на уникални галактически сблъсъци в южното небе. Няколко хиляди галактики са изброени в това проучване от 1987 г.

Credit: NASA, ESA, J. Dalcanton, B.F. Williams, and M. Durbin (University of Washington) Music: Astral Electronic - Solar Wind

Хъбъл наблюдава тази уникална система като част от програмата Snapshot, която използва случайни пропуски в графика за наблюдение на телескопа, за да направи допълнителни снимки. Астрономите планират да използват тази програма на Хъбъл, за да проучат други необичайни взаимодействащи галактики. Целта е да се събере надеждна извадка от съседни системи от този вид, която би могла да даде представа за това как галактиките нарастват във времето като се сливат една с друга. Анализирайки тези подробни наблюдения на Хъбъл, астрономите ще могат да решат кои системи ще бъдат основни цели за наблюдения от новия космически телескоп James Webb, който трябва да заработи през 2021 г.

Hubble Captures Cosmic Face, Spacetelescope Hubble