25 септември 2021

Учени разкриха сцена как древни хора са ловували гигантски ленивци

Уникалните фосилизирани следи от стъпки показват, че ловът може да е бил една от причините за изчезването на гигантската ленивци в Америка.

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 27 април 2018 в 11:41 56870

Някога на територията на днешна Северна и Южна Америка са бродери гигантски ленивци - тревопасни животни, по-големи от съвременните слонове, които са достигали тегло от няколко тона. Първите хора на континента са ги заварили там обаче, както се смяташе досега, скоро промените в климата са довели до изчезването на тези гиганти. Но ето че ново проучване, резултатите от което са публикувани в списание Science Advances, показва една друга причина за изчезването им.

През април 2017 г. Дейвид Бъстос (David Bustos), биолог в Националния парк White Sands, и колегите му откриват повече от 100 фосилизирани следи на гигантски ленивци и хора. Датировката показва, че са оставени преди 10-15 хиляди години, при това едновременно. На някои места следите от хора и животни се припокриват, сякаш си взаимодействат.

Според авторите, срещата със сигурност не е случайно. Хората са ловували тези гиганти на плейстоцена. Учените успяват, частично да възстановят сцената: очевидно, група ловци са дебнели един или повече ленивци, заобиколили са ги и са ги нападнали. Някои следи показват, че животните бързо се съпротивляват, застават на задни лапи. Но не може да се каже кой е излязъл победител в ​​битката.

Находката е уникална - това са първите намерени следи, свидетелстващи, че нашите предци са ловували големи зверове. Находката показва и че хората може да са играли важна роля в изчезването на гигантските ленивци.